Wednesday, July 14, 2010

60 הרוגים בסומליה; 15 הרוגים בפקיסטן; 11 הרוגים בעיראק; 3 חיילי נאט"ו נהרגו מירי של חיילים אפגנים נוכלים; קרבות בסודאן; קרבות בטורקיה נגד הכורדים; עימותים בלבנון;

פקיסטן – טרור: מקורות תקשורתיים בפקיסטן מסרו ב-13 ביולי 2010 על הריגתם של 15 בני-אדם: 10 מהם היו פעילי טרור מארגון הטליבאן, ו-5 בקרבות בין פלגים שונים בעיר קראצ'י.

לבנון - כורדים: מקורות תקשורתיים בטורקיה ובלבנון מסרו ב-13 ביולי 2010 על עימות מזוין בלבנון בין חברי המחתרת הכורדית ה-PKK לבין גורמים בחיזבאללה ובארגון "אמל" השיעי. על-פי הדיווחים הללו, נהרג כורדי אחד ועוד 6 נוספים נפצעו. הרקע למעשה הוא "דמי חסות" שביקשו הכורדים בשכונה שיעית בעיר ביירות. מקור אחר טען כי המקרה היה לפני שבועיים. המחתרת הכורדית הקימה ארגון בשם "הסהר האדום הכורדי" במטרה לגייס כסף עבור המחתרת הפועלת נגד טורקיה. בלבנון מתגוררים כ-100,000 כורדים שרובם ברחו מסוריה וטורקיה. גורמים בתוך הקהילה הכורדית בלבנון הכחישו את הדיווח הנ"ל.

אפגניסטן – נאט"ו: מקורות צבאיים באפגניסטן מסרו ב-13 ביולי 2010 על הריגתם של 3 חיילי נאט"ו (בריטים) מירי של "חיילים אפגנים נוכלים" שקיבלו אימון צבאי במסגרת ההכשרה המוענקת לצבא האפגני באזור מחוז הלמנד. החיילים האפגנים השתמשו בכמה אמצעי לחימה, וכך הם הצליחו להרוג 3 חיילי נאט"ו ולפצוע 4 נוספים. מקרה זה מתווסף למקרים נוספים המערערים את האמון בין חיילי נאט"ו לצבא האפגני המקבל סיוע מסיבי מכוחות נאט"ו. נשיא אפגניסטן, חמיד קרזאי, שלח אגרת תנחומים לממשלת בריטניה על הריגת שלושה מחייליה. כאשר נכנס לתפקידו ראש ממשלת בריטניה, דיוויד קמרון, הוא טען כי הנוכחות הבריטית באפגניסטן מסייעת לביטחון באי הבריטי. (מעניין מה הוא היה אומר לגבי הנוכחות הישראלית ברצועת-עזה או ביהודה ושומרון?) מאז תחילת יולי 2010 נהרגו באפגניסטן 31 חיילי נאט"ו. ומאז תחילת שנת 2010 נהרגו 353 חיילים זרים. בכל שנת 2009 נהרגו 520 חיילי נאט"ו.

אפגניסטן – טרור: מקורות תקשורתיים באפגניסטן מסרו ב-13 ביולי 2010 על הריגתו של פקיד בכיר בידי מתנקשים מארגון הטליבאן. אדם נוסף נפצע באירוע. כוחות הטליבאן באזור הגבול המשותף עם פקיסטן מחסלים מידי חודש עשרות אנשים, כולל עיתונאים המפרסמים את מעלליהם הרצחניים. כמו כן כל ארגוני הטרור באזור מאיימים על פקידים מקומיים, על מנהיגי שבטים ועל כל מי שיש לו קשר עקיף לשלטון האפגני של חמיד קרזאי.

עיראק – טרור: מקורות רשמיים בעיראק מסרו ב-13 ביולי 2010 על הריגתם של 11 בני-אדם בסדרת פיגועים שהיו בחרבי המדינה במהלך היממה האחרונה. כמו כן, מקורות תקשורתיים בעיראק מסרו על רציחתם של בעל ואישתו בידי פעילי טרור מארגון אל-קאעידה במרכז בגדאד.

קשמיר – הודו: מקורות תקשורתיים בהודו מסרו ב-13 ביולי 2010 על מפגש דחוף שנערך בין בכירים במחוז קשמיר לאור הריגתם של 15 בני-אדם מירי של שוטרים הודים במהלך ההפגנות שנערכו בימים האחרונים. ידיעות נוספות בנושא: מקור צבאי בהודו מסר ב-11 ביולי 2010 על הריגתו של פעיל טרור מוסלמי במהלך היתקלות עם אנשי צבא הודים באזור חבל קשמיר.

סוריה – צבא: מקור תקשורתי בינלאומי מסר ב-13 ביולי 2010 על הפסקת כל האימונים בצבא הסורי בשל מגפת שלשולים קשה הפוקדת את הבסיסים הצבאיים בסוריה. מקור ערבי ציין יש רוחשת לה השמועה (הרגילה) שישראל אשמה והפצת הוירוס הגורם לשלשולים בקרב החיילים הסורים.

סומליה – טרור: מקורות תקשורתיים בסומליה מסרו ב-13 ביולי 2010 כי בשלושת הימים האחרונים נהרגו 60 בני-אדם במהלך הקרבות הנערכים בין כוחות הממשלה לבין פעילי טרור מארגון "אל-שבאב" המזוהה עם ארגון אל-קאעידה. הארגון אחראי לפיגוע הרצחני באוגנדה בו נרצחו 74 בני-אדם בעת שצפו במשחק הגמר של מונדיאל 2010.

סודאן – דארפור: מקור צבאי בסודאן מסר ב-13 ביולי 2010 כי הצבא הסודאני הצליח להדוף מורדים במחוז דארפור משני בסיסים השייכים ל"תנועת הצדק והשוויון". סביר להניח כי בקרבות נהרגו עשרות אנשים, אולם עד כה לא נמסר מספרם המדויק של הנפגעים. בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג החליט ב-12 ביולי 2010 להאשים את נשיא סודאן, עומר אל-באשיר, באחריותו לרצח העם שהתרחש במחוז דארפור. מאז שנת 2003 נהרגו באזור כ-300,000 בני-אדם. עשרות מעשי רצח ואונס מתבצעים בכל רחבי סודאן בהשראת ממשלת חרטום של עומר אל-באשיר שנבחר מחדש באפריל 2010 בפיקוח בינלאומי על מערכת הבחירות שהתנהלה במדינה. על-פי מקורות בינלאומיים מוסמכים נמסר כי במהלך חודש יוני 2010 נהרגו בדארפור בלבד 221 בני-אדם. על-פי המעקב היומיומי הנערך בידי מגזין זה – מגזין המזרח התיכון – נהרגו בכל סודאן 420 בני-אדם בהתקפות טרור ובאלימות אסלאמית. ידיעות נוספות בנושא: מקורות תקשורתיים בסודאן מסרו ב-10 ביולי 2010 על הריגתם של 10 בני-אדם בקרבות בין כוחות הממשלה לבין מורדים בדרום-סודאן. כמו כן, מקורות תקשורתיים בסודאן מסרו ב-9 ביולי 2010 על הפגנה שנערכה בדרום-סודאן בתמיכה למען עצמאות האזור וניתוק מחרטום. בעוד 6 חודשים (ב-9 בינואר 2011) יערך משאל-עם בנוגע לעתידו של האזור. סביר להניח שממשלת חרטום תנסה להשפיע בכל דרך על תוצאות.

טורקיה – כורדים: ממשלת טורקיה שלחה קריאה לקהילה הבינלאומית כדי לקבל "עזרה" בחיסול האיום הכורדי בצפון-עיראק. ממשלת טורקיה שלחה אלפי חיילים לאזור הגבול על-מנת להתמודד עם פעילי המחתרת הכורדית. טורקיה טוענת כי 4,000 פעילי המחתרת הכורדית נמצאים באזור צפון-עיראק. טורקיה יזמה מאמץ צבאי משותף עם איראן וסוריה כדי להתמודד אם המחתרת הכורדית. ידיעות נוספות בנושא: מקורות צבאיים בטורקיה מסרו ב-10 ביולי 2010 על הריגתם של 2 פעילי המחתרת הכורדית מירי של חיילים טורקים. מקורות צבאיים בטורקיה ובעיראק מסרו ב-10 ביולי 2010 כי חיל-האוויר הטורקי הפציץ כפרים בצפון-עיראק - עד כה נמסר כל פצוע אחד. בעקבות חידוש הקרבות בין הצבא הטורקי למחרת הכורדית, מקורות צבאיים בטורקיה מסרו כי הם זועמים על עיראק ועל ארה"ב על כך שהם אינם עושים מאמצים גדולים יותר כדי לעצור את פעילותה של המחתרת בצפון-עיראק. מקורות פוליטיים בטורקיה ציינו ב-10 ביולי 2010 כי יהיו לכך השלכות חמורות על היחסים בין טורקיה לארה"ב. הפגנות של כורדים נערכו גם בעיר איסטנבול. שלטונות הביטחון של טורקיה עצרו 15 כורדים שהביעו תמיכה במחרת הכורדית ה-PKK. בימים האחרונים נערכו הפגנות רבות של כורדים המתגוררים באזורי הגבול עם עיראק וסוריה. מקורות בטורקיה מסרו ב-8 ביולי 2010 על הפגנה של 2,000 כורדים נגד ממשלת טורקיה. במהלך ההפגנה היו עימותים בין המפגינים לבין כוחות-הביטחון של טורקיה. כמו כן נמסר על מטען נפץ שהופעל נגד רכב משטרתי ב-8 ביולי 2010 לפנות בוקר, אך לא היו נפגעים כתוצאה מהפיצוץ. מאז ה-31 במאי 2010 נהרגו 35 חיילים טורקים, ועניין זה גורם לאופוזיציה הטורקית להביע מחאה נגד מדיניותו של ארדואן כלפי הכורדים. מאז 1984 המלחמה נגד הכורדים עלתה כ-300 מיליארד דולר, בשעה שהאבטלה בטורקיה הגיעה ל-13.7 אחוזים בשנה זו. מקורות תקשורתיים בטורקיה מסרו ב-7 ביולי 2010 על הריגתו של חייל טורקי ועל פציעתם של שלושה נוספים במהלך עימות מזוין עם חברי המחרת הכורדית ליד הגבול עם עיראק. מקורות תקשורתיים בינלאומיים מסרו ב-6 ביולי 2010 על הריגתם של 12 פעילי המחתרת הכורדית ו-3 חיילים טורקים במהלך עימות מזוין שהיה בקרבת הגבול עם צפון-עיראק. עוד 12 חיילים נפצעו באירוע. מקורות תקשורתיים בטורקיה מסרו ב-5 ביולי 2010 על הפגנה גדולה של כורדים באזור מפגש הגבולות של טורקיה עם עיראק וסוריה נגד שלטונות הביטחון של טורקיה. ההפגנה נערכה לאות מחאה נגד הריגתו של פעיל המחתרת הכורדית ב-3 ביולי 2010 בידי כוחות הביטחון של טורקיה.
==
מאת: ד"ר יוחאי סלע

No comments: