Tuesday, December 22, 2009

אמין אל-חאפז, נשיא סוריה לשעבר, הלך לעולמו

אמין אל-חאפז, מי שהיה נשיא סוריה בין השנים 1966-1963, הלך לעולמו בעיר חלב (אלפו) שבסוריה בגיל 88 לאחר מחלה ממושכת. אמין אל-חאפז, בן לעדה הסונית, נולד בשנת 1921 בעיר חלב שבצפון-סוריה; הוא סיים את לימודיו הצבאיים בשנת 1946, ולאחר מכן השתתף בפלישה הערבית הצבאית לארץ-ישראל בעקבות הכרזת העצמאות הישראלית; בשנת 1958 אמין אל-חאפז פעל במרץ להקמת האיחוד המצרי-סורי במסגרת "הקהיליה הערבית המאוחדת" (קע"ם); וכן הוא היה שותף להפיכת הבעת' של מרס 1963 יחד עם צאלח ג'דיד - עלווי; מוחמד עומרן - עלווי; חאפז אל-אסד - עלווי; אחמד אל-מיר - איסמאעילי; ועבד אל-כרים אל-ג'ונדי - איסמאעילי.

בעקבות ההפיכה, אמין-אל-חאפז התמנה לנשיא המדינה כמועמד של פשרה לאור חילוקי-הדעות האידיאולוגיים והעדתיים של אותה עת. כהונתו של אמין אל-חאפז נמשכה עד להפיכה האלימה שנערכה נגדו (בידי נאמני צאלח ג'דיד) בשנת 1966 שבעקבותיה תפסו את השלטון גורמים רדיקליים בעלי נטיות מרכסיסטיות (כדוגמת ד"ר נור אל-דין אל-אתאסי, ד"ר יוסוף זועיין וד"ר איברהים מאחוס). לאחר ההפיכה של פברואר 1966, אמין אל-חאפז נכלא למשך למעלה משנה עד לשחרורו ב-9 ביוני 1967 - במהלך הקרבות על רמת-גולן במלחמת ששת-הימים. לאחר המלחמה, אמין אל-חאפז עבר להתגורר בביירות. בעקבות הפיכת הבעת' העיראקי ב-17 ביולי 1968, אמין אל-חאפז עבר להתגורר בעיראק.

בפברואר 1982 פשטו כוחות סוריים על העיר אל-חמה וערכו טבח בתושבי העיר שנחשדו כאוהדי "האחים המוסלמים". במהלך הקרבות בעיר נרצחו עשרות אלפי איש, העיר אל-חמה נהרסה ברובה וכמיליון סורים עזבו את המדינה. לאחר הטבח התאגדו גופים אופוזיציוניים והקימו את "הברית הלאומית לשחרור סוריה". אמין אל-חאפז הצטרף ל"ברית" למרות חילוקי-הדעות עם גורמים אסלאמיים שהתחברו גם הם ל"ברית הלאומית לשחרור סוריה". על-פי טענות אחדות, אמין אל-חאפז דגל "במאבק מזוין" נגד המשטר העלווי של חאפז אל-אסד - אביו של בשאר אל-אסד, הנשיא הנוכחי של סוריה.

בעקבות הפלישה האמריקאית לעיראק ב-2003, עבר אמין אל-חאפז להתגורר בעיר הולדתו, חלב, עד למותו ב-17 בדצמבר 2009.

אמין אל-חאפז נודע כאחד מידידיו הקרובים ביותר של אלי כהן, המרגל הישראלי שפעל בסוריה עד לתפיסתו בינואר 1965. אל-חאפז סלל את הדרך לאלי כהן בעזרת מסע היכרות עם מרבית הצמרת הפוליטית והצבאית של מפלגת הבעת' של אותם ימים. בשל הקרבה לאלי כהן, אמין אל-חאפז חשש שמא תדבק בו תווית של משתף-פעולה עם "גורמים בוגדניים", והוא ניסה להמעיט מחשיבותו של הקשר שנוצר בין השניים, וכן גם מתרומתו לחדירתו הקלה של אלי כהן לתוככי הצמרת הסורית של אותם ימים. על-פי אינדיקציות אחדות, אלי כהן ניסה גם הוא - במהלך חקירתו ומשפטו - להמעיט מחשיבותו של הקשר עם אמין אל-חאפז כדי לא לסבך יתר-על-המידה את ידידו "הקרוב" שפעל בתום-לב.

להלן שני מאמרים שהופיעו בכתב-העת מגזין המזרח התיכון: הראשון עוסק ב"ברית הלאומית לשחרור סוריה", והשני עוסק בנאום עבד-אל-נאצר לאחר פירוק האיחוד בין מצרים לסוריה ב-1961.

מאת: ד"ר יוחאי סלע

No comments: