Sunday, December 20, 2009

מאמר על ההיסטוריה של ההתיישבות היהודית בארץ-ישראל לאורך הדורות: יש היסטוריה אחת לארץ-ישראל, והיא ההיסטוריה יהודית הנמתחת על-פני 4000 שנה. כל השאר ה"היסטוריות" האחרות שעברו על ארץ-ישראל, התנהלו כסערה אלימה המותירה אחריה חורבן והרס בנתיביה. כיבוש, שליטה, דיכוי וניצול, היוו את היסודות העיקריים עליהם השתיתו אחדים מהכובשים את שלטונם על ארץ-ישראל ועל עם-ישראל. אחרים, לא הותירו סימן וזכר, שכן ארץ-ישראל הייתה רק תחנת מעבר לכיבושים אחרים רחוקים יותר, מבטיחים יותר. כובשים באו בסערה והלכו בדממה דקה; אימפריות עלו וקרסו כלאחר-יד; מצביאים מזהירים ועתירי-קרבות נעלמו מעל דפי ההיסטוריה; מקדשי אלילים נבנו ונהרסו בחוצות הארץ, ושלטונות "הסהר" ו"הצלב" ניסו לכפות שמות חדשים על הארץ כדי למחוק את הזהות היהודית העתיקה. המשך המאמר בכתב-העת מגזין המזרח התיכון.

כפרים ערביים על אדמה יהודית: הכיבוש הערבי על ארץ-ישראל נחשב לאחרון בשרשרת הכיבושים של הארץ בידי זרים. מבחינה מוסרית ואידיאולוגית, תהליך הדה-קולוניזציה שהחל לאחר מלחמת-העולם השנייה באסיה ובאפריקה היה צריך לחול ביתר-שאת גם על כל חלקי ארץ-ישראל כדי לאפשר ליהודים להקים את ביתם הלאומי ללא איומים חיצוניים של כיבוש והשמדה מצד שכנותיה. עצם העובדה שהליגה הערבית החליטה ב-1948 לפלוש לארץ-ישראל כדי לסכל את הקמתה של מדינת-ישראל העצמאית, ומאידך, לאחר שמדינות-ערב שפלשו אליה לא הקימו את המדינה הערבית על-פי החלטת האו"ם מ-1947, מורה על-כך שהיה להן מניע אימפריאלי קולוניאליסטי שנעטף במלל דתי אלים הנשען על האסלאם, הג'יהאד ועל מלחמת-שמד בכופרים היהודים. המשך המאמר בכתב-העת מגזין המזרח התיכון.

הפלישה הערבית לארץ ישראל וההתיישבות היהודית: בתקופת השלטון העות'מאני בארץ-ישראל, השתרשו בקרב המוסלמים דעות שליליות רבות על היישוב היהודי בארץ-ישראל. אומללותם, פגיעותם ועוניים, שיוו להם תדמית של קהילה חסרת-מגן הראויה לגורל המר שאלוהים, לכאורה, המיט עליה. כתוצאה מכך, השבטים הערבים שחדרו לארץ במהלך השנים, נהגו לפגוע ביהודים, לבזוז את אדמותיהם ואת רכושם, וכל זה נעשה ללא תגובה משפטית וחוקית של השלטון המרכזי כלפי הפורעים הערבים. בשל תדמית אומללה זו, כונו היהודים "בני מוות", דהיינו קבוצה דתית-לאומית הראויה למיתה מבלי לתת על כך דין וחשבון (למעט במקרים נדירים). תפיסה זו, שהייתה רווחת במשך שנים רבות, הועברה במלא הדרה גם לתקופת המנדט הבריטי שהחל עם כיבוש ארץ-ישראל מידי העות'מאנים ב-1917. המשך המאמר בכתב-העת מגזין המזרח התיכון.

מאת: ד"ר יוחאי סלע

No comments: