Monday, December 21, 2009

הטרדות מיניות בעולם-הערבי

בעיית ההטרדות המיניות בעולם-הערבי טורדת את מנוחתן של נשים רבות ושל ארגונים ערביים אחדים העוסקים בקידום מעמדן של הנשים בעולם-הערבי. על-פי אחת מהטענות העיקריות שהועלו לאחרונה, בעיית ההטרדות המיניות בעולם-הערבי גורמת לנשים הערביות להישאר אך ורק בתחומי ביתן. בעיית הטרדת נשים ברחובות, בבתי-הספר ובמקומות העבודה בכל רחבי העולם-הערבי, מאלצת את הנשים להסתגר בביתן - דבר המונע מהן להתפתח ולתרום לחברה כמיטב יכולתן. גם הסגירות המסורתית והטאבו החברתי המוטל על הדיון בנושא, תורמים אף הם להרחבתה של התופעה הזו.

באמצע חודש דצמבר 2009, התכנסו בקהיר פעילים רבים מ-17 ארגונים ערביים הפועלים ברחבי המזרח-התיכון על-מנת לדון בתופעה החמורה הזו. בדברי הסיכום של הועידה נמסר כי הממשלות הערביות מתעלמות לחלוטין מבעיה זו: מחד-גיסא, אין חוק ברור המבהיר מהי הטרדה מינית, ומאידך בשל הטאבו החברתי, נשים אינן מדווחות על הטרדות כאלה.

הפעילים מסרו שהטרדות מיניות מתרחשות בעולם-הערבי ללא שום קשר ללבושן של הנשים. אחדות מהמשתתפות בוועידה מסרו כי עניין ההטרדות המיניות בעולם-הערבי הפך לעניין של ביטחון לאומי, שכן נשים אינן יכולות להסתובב ברחובות בשל הפחד מפני תקיפות מיניות. כך למשל, 90 אחוזים מנשות תימן מסרו כי הן הוטרדו מינית. בסקר שנערך במצרים באותו נושא על מדגם של 1,000 נשים, נמסר שכ-83 אחוזים מהנשים טענו כי הן הוטרדו מילולית ופיזית. שיעור הנשים בלבנון שדיווחו על הטרדות מיניות הגיע לכדי 30 אחוזים.

הועידה שנערכה במשך יומיים בקהיר התקיימה בחסות האו"ם. על-מנת להבהיר מעט את הנושא החשוב הזה, להלן מאמר העוסק בליברלית סעודית בשם וג'יהה אל-חוידר שהופיע בכתב-העת מגזין המזרח התיכון.

מאת: ד"ר יוחאי סלע

No comments: