Tuesday, May 25, 2010

100 הרוגים בפקיסטן; 31 הרוגים בסומליה; 5 הרוגים באפגניסטן; 4 הרוגים בעיראק; זוג אמריקאים נחטף בתימן; 340 ילדים כורדים נכלאו בטורקיה; המורדים בחבל דארפור שיחררו 63 מחיילי ממשלת סומליה; חייל אמריקאי נהרג בעיראק;

סומליה: פעילי טרור אסלאמיים תקפו ב-23 במאי 2010 את ארמון הנשיאות בעיר הבירה מוגדישו. בעקבות התקיפה נהרגו 15 בני-אדם ועוד 30 נוספים נפצעו. בעת ההתקפה נשיא סומליה, שייח' שריף אחמד, שהה בטורקיה לרגל כינוס וועידה מיוחדת שהתכנסה בחסות ארה"ב ושדנה באמצעים שיש לשקם את כל אזור קרן אפריקה. בנוסף להתקפה הזו, פעילי טרור אסלאמיים תקפו מבני ציבור ממשלתיים שבמהלכם נהרגו עוד 16 בני-אדם ורבים נוספים נפצעו. הדובר של צבא סומליה, מוחמד קאלמוי, האשים גורמי טרור אסלאמיים המזוהים עם ארגון אל-קאעידה. פעילי טרור אסלאמיים שולטים על מרבית חלקיה של עיר הבירה מוגדישו, וזאת למרות הסיוע הרב לה זוכה ממשלת סומליה מידי מדינות-המערב ובראשן ארה"ב.

פקיסטן: צבא פקיסטן ערך מתקפת-פתע על 7 בסיסי טרור של פעילי הטליבאן הפקיסטני במחוז אורקזאי ב-24 במאי 2010. עלפי ידיעות אחדות שנמסרו הן מדוברים צבאיים והן מדוברי הטליבאן נמסר שכ-100 פעילי טרור נהרגו בהתקפה יחד עם 4 ממפקדיהם. עשרות נוספים נפצעו; כלי רכב רבים הושמדו וכן נפגעו כפרים רבים בהם מתגוררים אזרחים בלתי-מעורבים. ידיעות נוספות בנושא: דובר צבאי פקיסטני מסר ב-22 במאי 2010 על הריגתם של 34 בני-אדם "החשודים" בפעילות טרור במסגרת ארגון הטליבאן. הדובר צבאי הוסיף כי הפעולה הצבאית החלה במחוז אורקזאי ב-21 במאי 2010 והסתיימה ב-22 במאי 2010 בשעות הבוקר. מקורות ביטחוניים בפקיסטן מסרו כי במהלך היממה האחרונה היו תקריות אחדות בין כוחות הצבא הפקיסטני לבין פעילי טרור מארגון הטליבאן, שבמהלכן היו אבדות כבדות לפעילי הארגון. מספר זה כולל כנראה גם את 11 ההרוגים שמסרנו בדיווח הקודם במגזין ב-22 במאי 2010. גורמים צבאיים בפקיסטן ממשיכים להזין את התקשורת הבינלאומית בנתונים על הרוגים בעקבות הקרבות הנערכים בין כוחות הצבא לבין פעילי טרור מארגון הטליבאן הפקיסטני. ב-20 במאי 2010 דוברים צבאיים מסרו על הריגתם של 25 פעילי טרור בנפגעו במחוז אורקזאי בעקבות מבצע צבאי הנערך באזור מזה זמן רב. גורמים בפקיסטן מסרו ב-19 במאי 2010 על הריגתם של 40 פעילי טרור בגבול המשותף עם אפגניסטן, וזאת במסגרת המלחמה שמנהל הצבא פקיסטני נגד הטליבאן הפקיסטני. כמו כן נמסר, על 2 חיילים שנהרגו בקרבות עם פעילי טרור באזור. דובר צבאי פקיסטני מסר ב-18 במאי 2010 על הריגתם של 3 מפקדים בכירים מארגון הטליבאן במהלך מבצע צבאי פקיסטני שנערך בחבל הסוואט. מקורות צבאיים בפקיסטן מסרו ב-17 במאי 2010 על הריגתם של 60 בני-אדם "החשודים" בפעילות טרור במסגרת ארגון הטליבאן. על-פי אחת הערכות, מדובר על אירוע מתמשך שהחל ב-16 במאי 2010 והסתיים ב-17 במאי 2010. גורמים צבאיים בפקיסטן מסרו ב-16 במאי 2010 על הריגתם של 25 פעילי טרור מארגון הטליבאן במחוז אורקזאי. גורמים צבאיים הוסיפו כי מאז חודש מרס 2010 נהרגו כ-700 פעילי טרור ו-18 חיילים פקיסטנים במהלך המבצע הצבאי הנרחב שנערך באזור נגד גורמי טרור. על-פי הערכתו חלק גדול מההרוגים הם אזרחים בלתי-מעורבים בפעילות טרור.

טורקיה - כורדים: בשלוש השנים האחרונות טורקיה כלאה 340 ילדים כורדים לפרקי-זמן ממושכים בגין השתתפותם בהפגנות אנטי-טורקיות (העונש הנקוב בחוק הטורקי על עבירה כזו הוא מינימום 5 שנים). מקורות כורדיים בעיראק מסרו כי ארה"ב סייעה לטורקיה לערוך את ההתקפה הגדולה של בסיסים כורדיים בצפון-עיראק ב-20 ממאי 2010. עדיין אין מידע מדויק על מספר הנפגעים בהתקפה האווירית של טורקיה בצפון-עיראק (מקורות כורדיים מדברים על מספר גובה מאוד של נפגעים, ומקורות אחרים מציינים 4 הרוגים בלבד). ידיעות קודמות בנושא: חיל-האוויר של טורקיה הפציץ מטרות של המחתרת הכורדית בצפון-עיראק ב-20 במאי 2010. ממקורות בלתי רשמיים מסרו על עשרות נפגעים בהתקפה הטורקית. עוד נודע ש-20 מטוסים תקפו 50 מטרות בצפון-עיראק על-פי מידע מודיעיני שהגיע מארה"ב. חיל-האוויר הטורקי ממשיך בהתקפות האוויריות במחוזות הכורדיים של צפון עיראק, וזאת לאור האירועים האחרונים. כמו כן מקור תקשורתי מסר ב-11 במאי 2010 שכוחות רגלים של טורקיה חצו את הגבול העיראקי. מקורות צבאיים בטורקיה מסרו ב-9 במאי 2010 על הריגתם של 2 חיילים טורקים בשתי תקריות שונות שאירעו ב-8 במאי 2010 ליד הגבול עם עיראק. המקורות מסרו כי החיילים נהרגו בידי המחתרת הכורדית. מקורות צבאיים בטורקיה מסרו ב-7 במאי 2010 על הריגתם של 5 כורדים ו-2 חיילים טורקים במהלך עימות מזוין שהתפתח בין כוחות-הביטחון של טורקיה לבין חברי המחתרת הכורדית. מקורות תקשורתיים בטורקיה מסרו ב-2 במאי 2010 על הריגתו של חייל טורקי בידי המחתרת הכורדית הפועלת בדרום-מזרח המדינה. פעילי טרור כורדיים הפועלים במזרח טורקיה הרגו 4 שוטרים ב-1 במאי 2010. מקורות תקשורתיים בטורקיה מסרו כי פעילי הטרור תקפו תחנת משטרה שבמהלכה נהרגו השוטרים. כמו כן, מקורות תקשורתיים בטורקיה מסרו ב-28 באפריל 2010 על הריגתם של 2 חיילים טורקיים בידי המחרת הכורדית (PKK) בדרום-מזרח המדינה בצומת הגבולות בין עיראק לאיראן. עוד 2 חיילים נפצעו באירוע. מאז 1984 נהרגו בעימותים האלימים הללו כ-45,000 בני-אדם. בתוך כך נמסר שכוחות-הביטחון של טורקיה הגבירו את הלחץ על האוכלוסייה הכורדית. מפקד הצבא הטורקי נשבע ב-2 במאי 2010 "למחוץ את המורדים הכורדים".

תימן - חטיפות: מקורות תקשורתיים בתימן מסרו ב-24 במאי 2010 על חטיפתם של שני תיירים אמריקאים יחד עם הנהג שהסיע אותם באזור עיר הבירה צנעא. בשנים האחרונות נחטפו בתימן כ-200 זרים שרבים מהם שוחררו ללא פגע. עוד מידע על חטיפת זרים בתימן: שלטונות סעודיה מסרו ב-18 במאי 2010 שכוחותיהם הצליחו לשחרר שתי ילדות גרמניות שנחטפו בתימן. סיפור החטיפה החל ב-12 יוני 2009, צפונית לעיר סעדה הנמצאת ליד הגבול הסעודי. על-פי מה שנמסר לתקשורת באותה-עת, התברר כי 6 עובדים זרים, שהיו מועסקים בבית-החולים המקומי, ביקשו לערוך פיקניק בפאתי המחוז. אליהם הצטרפו שלושה ילדים. אזרחותם: 7 בעלי אזרחות גרמנית (כולל הילדים); אחד (מהנדס) בעל אזרחות בריטית; ואישה נוספת בעלת אזרחות דרום-קוריאנית שהייתה נשואה למהנדס הבריטי (כך, על-פי אחד מהדיווחים). ימים אחדים לאחר החטיפה, (ב-16 ביוני 2009), התגלו גופותיהן של שתי אזרחיות גרמניות ושל האזרחית הקוריאנית. על-פי הסימנים שנמצאו בשטח, הועלתה הסברה שהחוטפים כנראה השאירו בחיים את האזרח הבריטי, וכן את ההורים ושלושת ילדיהם - בעלי האזרחות הגרמנית. ויחד עם זאת, שירות הביון הגרמני העריך, סמוך לאירוע, שכל ה-9 נרצחו בידי שוביהם. עוד התברר שהשגרירות הגרמנית בתימן הזהירה את אבי המשפחה הגרמנית, לפחות פעם אחת, לא להגיע לאזורים שאינם נמצאם בשליטתה המלא של הממשלה המרכזית בשל החשש מחטיפה.

סודאן: מקורות תקשורתיים בחבל דארפור מסרו ב-23 במאי 2010 שכוחותיהם שיחררו 63 חיילים מכוחות הממשלה שנלכדו בקרבות האחרונים נערכו ביוזמת ממשלת סודאן. במהלך הקרבות של הימים האחרונים נהרגו מאות אנשים. על-פי ידיעות אחדות נהרגו בקרבות של השבוע האחרון כ-300 בני-אדם.

אפגניסטן; מקור רשמי באפגניסטן מסר ב-24 במאי 2010 על הריגתם של 5 אזרחים אפגנים בעת שרכבם עלה על מוקש. דוברים ממשלתיים באפגניסטן האשימו את פעילי הטרור מארגון הטליבאן בפגיעה מכוונת באזרחים משום שהדרך בה נסעו האזרחים אינה בשימוש צבאי של כוחות נאט"ו או של הכוחות הצבאיים האפגניים. בפיצוץ נפצעו 10 אזרחים נוספים.

עיראק: דובר צבאי אמריקאי בעיראק מסר ב-24 במאי 2010 על הריגתו של חייל אמריקאי נוסף בעיראק. הדובר לא הוסיף באילו נסיבות נהרג החייל. בימים האחרונים נהרגו בעיראק ובאפגניסטן 9 חיילים אמריקאים וחיילים הפועלים באפגניסטן במסגרת כוחות נאט"ו. כמו כן, מקורות תקשורתיים בעיראק מסרו כי ביממה האחרונה נהרגו בעיראק 4 אזרחים בתקריות טרור שהתרחשו ברחבי המדינה. עוד כ-15 בני-אדם נוספים נפצעו באירועים הללו.
==
מאת: ד"ר יוחאי סלע

No comments: