Monday, May 10, 2010

23 הרוגים בחיסול-ממוקד אמריקאי בפקיסטן; 15 הרוגים בסומליה; 9 הרוגים באפגניסטן; 4 הרוגים בחבל קשמיר; 2 חיילים טורקים נהרגו בידי המחתרת הכורדית; 2 הרוגים בדגסטן;

ישראל – ערביי-ישראל: ערבי תושב ישראל, המכהן גם כמנכ"ל של ארגון ערבי גזעני בשם איתיג'אה, נעצר על-ידי שירותי-הביטחון של ישראל. למרות שהוטל איפול על הפרשה, נודע שהאיש הוא אחיו של ח"כ לשעבר, עיסאם מח'ול מטעם סיעת חד"ש. כיום מכהן מח'ול בוועד המרכזי של מק"י. אחיו העצור של הח"כ טען בשנת 2008 שירי הטילים על ישראל אינו מפשע מלחמה. הארגון איתיג'אה היה שותף פעיל ובולט בועידת דרבן הראשונה של שנת 2001 שהפכה לאורגיה אנטישמית וגזענית. בעבר, הארגון הגזעני איתיג'אה נתמך על-ידי קרנות ישראליות. ארגונים ערביים לאומנים החליטו לערוך ב-10 במאי 2010 הפגנת הזדהות עם העצור הביטחוני.
האם הפרשה הזו דומה לפרשת הפושע הנמלט עזמי בשארה?

ישראל – OECD; היום צריכה להתקבל החלטה על צירופה של ישראל לארגון המדינות המפותחות בעולם. בארגון חברות כרגע 31 מדינות שחלקן שרויות במצב כלכלי קשה כמו איסלנד, פורטוגל, ספרד, איטליה, יוון, צ'ילה, בריטניה, איטליה, טורקיה ועוד. מהבחינה הזו ישראל היא בין ה-20 המדינות היציבות בעולם.

ארה"ב – הטליבאן: שר המשפטים האמריקאי מסר ב-9 במאי 2010 שארגון הטליבאן הפקיסטני הוא שאחראי לניסיון הפיגוע שהיה בניו יורק ב-2 במאי 2010. מזכירת המדינה של ארה"ב, הילרי קלינטון, הזהירה שלפעולות טרור שמקורן בפקיסטן תהיינה השלכות חמורות מאוד על פקיסטן. בתוך כך נמסר כי המחבל הפקיסטני שתכנן לרצוח אנשים באמצעות פיצוץ של מכונית-תופת בניו-יורק, מסר בחקירתו שהמניע העיקרי למעשיו היה הריגתו של חבר קרוב בחיסול-ממוקד אמריקאי שהתבצע בפקיסטן.

אפגניסטן: מקורות צבאיים באפגניסטן מסרו ב-9 במאי 2010 על הריגתם של 9 בני-אדם "החשודים" בפעילות טרור במסגרת ארגון הטליבאן בצפון-אפגניסטן.

חיסולים-ממוקדים – פקיסטן: מקורות צבאיים בפקיסטן מסרו ב-9 במאי 2010 שהצבא האמריקאי ביצע חיסול-ממוקד נוסף הצפון ווזיריסטן. בחיסול נהרגו 23 בני-אדם "החשודים" בפעילות טרור במסגרת ארגון הטליבאן הפקיסטני. מאז שנת 2005 ועד ל-5 במאי 2010, נהרגו בפקיסטן 1,256 אזרחים בחיסולים-ממוקדים אמריקאים. כ-1,000 מהם נהרגו מאז שאובמה החל לכהן בבית-הלבן בינואר 2009. למרבית ההרוגים לא היה קשר לפעילות טרוריסטית, והעילה לחיסולם התבססה על "הערכה" בלבד שאינה עומדת בסטנדרטים משפטיים מינימליים.

קשמיר – הודו: מקורות צבאיים בהודו מסרו ב-9 במאי 2010 על הריגתם של 4 פעילי טרור מוסלמים בחבל קשמיר. מקורות תקשורתיים מסרו שהארבעה נהרגו ב-8 במאי 2010 במהלך חילופי אש עם כוחות הביטחון של הודו המוצבים בחבל קשמיר.

טורקיה – כורדים: מקורות צבאיים בטורקיה מסרו ב-9 במאי 2010 על הריגתם של 2 חיילים טורקים בשתי תקריות שונות שאירעו ב-8 במאי 2010 ליד הגבול עם עיראק. המקורות מסרו כי החיילים נהרגו בידי המחתרת הכורדית. ידיעות נוספות על טורקיה: מקורות צבאיים בטורקיה מסרו ב-7 במאי 2010 על הריגתם של 5 כורדים ו-2 חיילים טורקים במהלך עימות מזוין שהתפתח בין כוחות-הביטחון של טורקיה לבין חברי המחתרת הכורדית. מקורות תקשורתיים בטורקיה מסרו ב-2 במאי 2010 על הריגתו של חייל טורקי בידי המחתרת הכורדית הפועלת בדרום-מזרח המדינה. פעילי טרור כורדיים הפועלים במזרח טורקיה הרגו 4 שוטרים ב-1 במאי 2010. מקורות תקשורתיים בטורקיה מסרו כי פעילי הטרור תקפו תחנת משטרה שבמהלכה נהרגו השוטרים. כמו כן, מקורות תקשורתיים בטורקיה מסרו ב-28 באפריל 2010 על הריגתם של 2 חיילים טורקיים בידי המחרת הכורדית (PKK) בדרום-מזרח המדינה בצומת הגבולות בין עיראק לאיראן. עוד 2 חיילים נפצעו באירוע. מאז 1984 נהרגו בעימותים האלימים הללו כ-45,000 בני-אדם. בתוך כך נמסר שכוחות-הביטחון של טורקיה הגבירו את הלחץ על האוכלוסייה הכורדית. מפקד הצבא הטורקי נשבע ב-2 במאי 2010 "למחוץ את המורדים הכורדים".

סומליה: מקורות תקשורתיים בסומליה מסרו ב-9 במאי 2010 על 15 בני-אדם שנהרגו במהלך חילופי אש בין כוחות הממשלה לבין פעילי טרור מארגון "אל-שבאב" המזוהה עם ארגון אל-קאעידה.

הפדרציה הרוסית: מכונית-תופת התפוצצה בדגסטן ב-9 במאי 2010 וגרמה להריגתם של 2 בני-אדם. גרום צבאי רוסי מסר ששני ההרוגים הם המחבלים שהיו בתוך המכונית בעת הפיצוץ. המחבלים התכוונו לבצע פיגוע בבסיס צבאי רוסי.

סוריה – טורקיה: משלחת סורית, בראשות בשאר אל-אסד, עורכת ביקור מדיני בטורקיה על-מנת להעמיק את הקשרים בין שתי המדינות. נציגים סורים וטורקים פרסמו הצהרה משותפת ב-9 במאי 2010 הקוראת ל"פתרון של שלום" בסוגיה האיראנית. נשיא רוסיה, דמיטרי מדבדב, עורך ביקור מפתיע בסוריה ב-10 במאי 2010. בשאר אל-אסד מנסה להיחלץ מהתסבוכת המדינית-ביטחונית שהוא הכניס את עצמו אליה. ישראל תעשה טעות אם היא תעזור לו להיחלץ מהתסבוכת הזו ללא תג מחיר גבוה במיוחד.
==
מאת: ד"ר יוחאי סלע

No comments: