Tuesday, June 15, 2010

15 הרוגים בחיסול-ממוקד אמריקאי נוסף בפקיסטן; 10 פעילי טרור נהרגו בפקיסטן; 130 הרוגים בקירגיסטן; 8 הרוגים בסודאן; חייל טורקי נהרג בידי המחתרת הכורדית; שוטר ישראלי נהרג בהר חברון; קצין בכיר נהרג בתימן;

ישראל – הרשות הפלסטינית: טרוריסטים מוסלמים תקפו סיור של שוטרים ישראלים באזור דרום-חברון ב-14 ביוני 2010. כתוצאה מהירי נהרג שוטר ישראלי אחד ועוד שלושה נוספים נפצעו.

ישראל – טורקיה: מקור רשמי בטורקיה מסר ב-14 ביוני 2010 שלטורקיה אין אימון בוועדה הישראלית שהוקמה כדי לחקור את ספינת הטרור של ארדואן שנשלחה לעזה ב-31 במאי 2010. ההודעה הטורקית באה בעקבות החלטת ממשלת ישראל לחקור את הרקע של כל פעילי הטרור שהיו על הספינה של ארדואן.

פקיסטן – חיסולים ממוקדים: מקורות צבאיים בפקיסטן מסרו ב-14 ביוני 2010 על הריגתם של 15 בני-אדם "החשודים" בפעילות טרור במסגרת ארגון הטליבאן. המקורות מסרו כי צבא ארה"ב ערך שני חיסולים-ממוקדים בצפון-מערב פקיסטן שבמהלכם נורו לפחות 6 טילים לעבר בתים של אזרחים פקיסטנים.

פקיסטן – טליבאן: מקורות תקשורתיים בפקיסטן מסרו ב-14 ביוני 2010 על הריגתם של 10 פעילי טרור מארגון הטליבאן הפקיסטני הפועל במחוז אורקזאי. למרות שמאות פעילי הטרור שנהרגו במחוז באורקזאי בהתאם להודעות הצבאיות, מקורות ממשלתיים בפקיסטן מסרו שהמצב במחוז מאוד מסוכן ונפיץ.

טורקיה – כורדים: מקור צבאי בטורקיה מסר ב-14 ביוני 2010 על הריגתו של חייל טורקי ולפציעתם של 4 חיילים נוספים בעימות מזוין עם אנשי המחתרת הכורדית. ידיעות נוספות בנושא: מקורות תקשורתיים בטורקיה מסרו ב-13 ביוני 2010 על פציעתם של שלושה חיילים טורקים מפיצוץ של מוקש נגד אדם שהוטמן בידי פעילים מהמחתרת הכורדית. בעקבות אירוע ספינת הטרור של ארדואן, המחתרת הכורדית מעוניינת להביא את בעייתם לתודעת העולם הרחב. עוד נודע שכוחות-הביטחון של טורקיה עצרו 10 פעילים פוליטיים מ"המפלגה הקומוניסטית הכורדית". בימים האחרונים נעצרו למעלה מ-100 בני-אדם בחשד לפעילות כורדית כלשהי (האסורה לפי החוק הטורקי). מקורות תקשורתיים בטורקיה מסרו ב-11 ביוני 2010 על הריגתו של אדם אחד ועל פציעתם של 15 חיילים טורקים בשתי התקפות קטלניות שנערכו בידי המחתרת הכורדית. כמו כן נמסר שארבעה כורדים נתפסו עם מטען חבלה מוכן להפעלה בעיר איזמיר. מקורות תקשורתיים בטורקיה דיווחו ב-8 ביוני 2010 על פיצוץ של מטען חבלה בעיר איסטנבול. כתוצאה מהפיצוץ נפצעו לפחות 15 בני-אדם. כמו כן נמסר כי שלטונות הביטחון של טורקיה ערכו סדרת מעצרים של פעילי אל-קאעידה שבמהלכה נאסרו 14 אנשים החשודים בחברות בארגון. מקורות נוספים בטורקיה מסרו שחברי המחרת הכורדית - PKK - חשודים בהנחת המטען. במהלך השבועות האחרונות נהרגו עשרות בני-אדם בעימותים מזוינים בין כוחות הביטחון של טורקיה לבין פעילי המחתרת שבמהלכם נהרגו לפחות 80 בני-אדם - כורדים וחיילים טורקים. מספר ההרוגים מתייחס גם לכורדים שנהרגו בצפון-עיראק במהלך התקפות של הצבא הטורקי על כפרים כורדים.

קירגיסטן – אלימות עדתית: מקורות תקשורתיים בקירגיסטן מסרו ב-14 ביוני 2010 שמספר ההרוגים במהומות הדמים עלה ל-130 בני-אדם וכי מספר הפצועים הגיע ל-1,300 איש ואף יותר. עוצר הוטל על חלקים נרחבים מאוד באזור בדרום קירגיסטן. המהומות פרצו על רגע אתני בין הקירגיזים לבין האוזבקים (המונים כ-15 אחוזים מסך-כל האוכלוסייה). האוכלוסייה בקירגיסטן מונה כ-5 מיליון נפש, ובתחומה נמצאים בסיסים צבאיים של ארה"ב ורוסיה. שתי הערים הגדולות הן "בישקק" ו-"אוש". מהומות רבות פרצו בעיר "ג'לל-אבד, המונה כ-70,000 איש. עוד נודע ב-13 ביוני 2010 על הריגתם של 30 אוזבקים המתגוררים בכפר בשם סוזאק ליד העיר ג'לל-אבד. במהומות שהיו במהלך הימים האחרונים עלו באש עשרות חניות, אוניברסיטאות, תחנות משטר ומבני ציבור רבים. מקורות רשמיים בקירגיסטן מסרו שכוחות-הביטחון איבדו את השליטה על הנעשה בעיר אוש. מקורות אזרחיים ציינו על מקרים רבים של אונס וביזה. נשים וילדים אוזבקים נורו למוות בשעה שהם שניסו לברוח לאזור אוזבקיסטן מכפריהם המותקפים בקיריגיסטן. משרד-החוץ של אוזבקיסטן מסר כי האירועים האחרונים נגד המיעוט האוזבקי הם תוצאה של פרובוקציה מתכוננת של ממשלת קירגיסטן. דוברים נוספים מציינים שכ-75,000 אוזבקים ברחו מקירגיסטן לאוזבקיסטן.

שבדיה – עיראק – פליטים: ממשלת שבדיה החליטה בחודש יוני 2010 לגרש מתחומה 56 עיראקים למרות הביקורת של מוסדות האו"ם על הגירוש. הפליטים העיראקים ביקשו מקלט מדיני בשבדיה בשל המצב הפוליטי בעיראק, אולם ממשלת שבדיה החליטה להתעלם לחלוטין ממצבם ולגרשם בחזרה לעיראק למרות התנגדותו של האו"ם. הגירוש מעורר ויכוח ציבורי בשבדיה בנוגע למדיניות ההגירה ולשאלת האינטגרציה של המוסלמים בחברה השבדית. על-פי התגובות אפשר לציין שהמוסלמים נגד הגירוש והשבדים בעד הגירוש. שבדיה מתכוננת לבחירות לפרלמנט שיערכו בחודש ספטמבר 2010, ושאלת ההגירה המוסלמית עולה מחדש לדיון ציבורי בעזרת מפלגת "הדמוקרטים השבדים" שיש לה נטיות ימניות מובהקות. מנהיג המפלגה, ג'ימי אקסון, טוען בהתמדה שהאסלאם הוא האיום הגדול ביותר על שבדיה. בסקר דעת-קהל שנערך לאחרונה נמסר שהפלגה יכולה לזכות בכ-6 אחוזים מכלל המצביעים. אחוז החסימה בשבדיה עומד על 4 אחוזים. על-פי הערכות אחדות, בשבדיה מתגוררים למעלה מ-300,000 מוסלמים מתוך אוכלוסייה של 9.5 מיליון תושבים. סביר להניח שבשבדיה, כמו בבריטניה, אף אחד לא יודע את המספר המדויק של המוסלמים המתגוררים במדינה. בערים אחדות בשבדיה, המהגרים מהווים כ-40 אחוזים מהתושבים, ובשכונות אחדות הם מהווים כ-90 אחוזים מהתושבים. גורמים ממשלתיים בשבדיה מסרו כי בשנת 2009 נכנסו לשבדיה כ-100,000 מהגרים חדשים – תאילנדים, סומלים, עיראקים ועוד. עליית הימין בהולנד בעקבות הבחירות האחרונות, עשויה לדרבן את המצביעים בשבדיה להצביע למפלגות הדוגלות בהגבלה ניכרת של גלי ההגירה למדינה.

איראן – אופוזיציה: מקורות באיראן מסרו ב-13 ביוני 2010 על מעצרם של 100 פעילי אופוזיציה שהפגינו נגד המשטר ביום השנה לבחירתו המפוקפקת של אחמדינג'אד. כמו כן נמסר מסעודיה שהיא דוחה על הסף את הידיעות על הענקת מסדרון אווירי לישראל אם וכאשר תתבצע תקיפה של מתקני הגרעין.

בריטניה – אפגניסטן: שר-ההגנה הבריטי, ליאם פוקס, הודיע ב-13 ביוני 2010 על פרישתו של הרמטכ"ל הבריטי בהקדם האפשרי על רקע בחינה מחודשת של המדיניות הצבאית הבריטית באפגניסטן. ההודעה המיוחדת גרמה להלם רב בצמרת הביטחונית של בריטניה. מאז תחילת חודש יוני 2010 נהרגו באפגניסטן 33 חיילים השייכים לכוחות נאט"ו. בריטניה מחזיקה באפגניסטן כ-10,000 חיילים. מאז הפלישה לאפגניסטן בשנת 2001 נהרגו 295 חיילים בריטים.

תימן – טרור: מקור ביטחוני בתימן מסר ב-14 ביוני 2010 על הריגתו של קצין בכיר המשרת במערך הביטחוני של תימן בידי פעיל טרור לא מזוהה.

סודאן – טרור: מקורות תקשורתיים בסודאן מסרו ב-14 ביוני 2010 על הריגתם של 8 בני-אדם במהלך עימות מזוין בין בדלנים לבין כוחות הממשלה של עומר אל-באשיר. חודש מאי 2010 היה אחד מהחודשים הקטלניים ביותר שהיו בעת האחרונה בסודאן.

עיראק – טרור: מקורות תקשורתיים בעיראק מסרו ב-14 ביוני 2010 על הריגתו של אדם אחד בפיצוץ מטען-חבלה שהופעל בשוק הנמצא בצפון עיראק. מספר ההרוגים שהיה במהלך הפשיטה של פעילי אל-קאעידה על הבנק המרכזי בבגדאד ב-13 ביוני 2010, עלה ל-26 בני-אדם.

==
מאת: ד"ר יוחאי סלע

No comments: