Sunday, January 30, 2011

100 הרוגים במצרים; 35 הרוגים בפקיסטן; 6 הרוגים בניגריה; 2 הרוגים בסודאן; הרוג בשטחים; סגן-מושל נהרג באפגניסטן; אל-קאעידה מאיים על השיעים בתימן;
--
מצרים - מהומות אזרחיות: מקורות תקשורתיים בינלאומיים מסרו ב-29 בינואר 2011 כי במהומות שהיו בימים האחרונים במצרים נהרגו מעל 100 בני-אדם ונפצעו כ-2,500 נוספים. מניין ההרוגים עדיין לא סופי. עוד נמסר על 50 אסירים שנהרגו מירי של כוחות הביטחון במהלך האירועים שהתרחשו ב-29 בינואר 2011 בבית הכלא אבו-זעבל. בדואים התעמתו עם אנשי כוחות הביטחון המוצבים בסיני ונמסר על קרבות קשים באזור רפיח שבמהלם נהרגו לפחות 20 שוטרים וחמושים. תחנות משטרה בסיני הועלו באש. ממשלת מצרים התפטרה בעקבות הבטחתו של מובארק בנאום שנשא יום קודם לכן. עוצר הוטל על אזורים רבים במצרים החל משעות אחרי-הצהרים ועד לשעה 07:00. התקשורת הסלולארית והאינטרנט פועלים באופן חלקי.
*
הנשיא המצרי יחד עם הצבא שולטים במצב למרות הנפגעים הרבים והמהומות המתרחשות ברחבי המדינה. בשעות הערב מינה מובארק את עומר סולימאן (בן 76), ראש המודיעין המצרי, לסגנו הראשון. אחמד שפיק, מפקד חיל-האוויר לשעבר, מונה להרכיב את הממשלה החדשה. גנרל סאמי ענאן מונה להיות שר-ההגנה במקומו של גנרל מוחמד טנטאווי הוותיק. בכך, מובארק ניסה מצד אחד להראות איזשהו שינוי, ומצד שני להציג המשכיות של השלטון המתבסס על זרועות הצבא והמודיעין. מובארק למעשה מבסס משטר צבאי במצרים. דוברי הצבא מסרו על שורת מעצרים בקרב האחים-המוסלמים. דיווחים מקהיר על בריחתם של אנשי עסקים לדובאי.
*
אפשר להגיד שעידן מובראק הסתיים במצרים, בגלל רשלנותו של הנשיא אובמה וחוסר-הבנתו של כל הממשל האמריקאי. ג'ימי קרטר עשה טעות זהה בנוגע לאיראן. איראן קראה לממשלת מצרים לא לנהוג באלימות במפגינים.
*
ברחבי מצרים נודע על מעשי ביזה רבים; הפגנות נערכו במהלך כל היממה האחרונה בעשרות מקומות כולל בערים הקטנות; צעירים ובוזזים פשטו על חנויות, על בתי עסק, על בנקים ופלשו לבתי מגורים; מקורות עיתונאיים במצרים דיווחו על מקרים של פגיעה בתיירים ובאזרחים תמימים; משפחות אסירים ניסו לפרוץ לבתי כלא; כוחות צבא נפרסו במוקדים רבים כמו מוזיאונים ובתי ממשל; אתר התיירות גיזה נסגר למבקרים; ישראל שלחה מטוס כדי להוציא ממצרים את משפחותיהם של הדיפלומטים הישראלים; כנופיות של עבריינים מנצלות את המצב כדי לעסוק בביזה בערים הגדולות במצרים; העיר סואץ סובלת ממעשי ביזה ענקיים; אזרחים התארגנו במליציות מקומיות כדי להגן על רכושם מהבוזזים;
--
אפגניסטן – טרור: מקורות תקשורתיים באפגניסטן מסרו ב-29 בינואר 2011 על הריגתו של סגן-מושל מחוז קנדהר בידי פעילי טרור מוסלמים מארגון הטליבאן שהפעילו מטען-חבלה לעבר רכבו.
--
פקיסטן – טרור – טליבאן: מקורות תקשורתיים וצבאיים בפקיסטן מסרו ב-29 בינואר 2011 על הריגתם של 35 בני-אדם בשתי תקריות שהיו בפקיסטן בין פעילי טרור מארגון הטליבאן לכוחות הביטחון של פקיסטן. בתקרית אחת נהרגו 28 פעילי טרור במהלך פעילות צבאית יזומה שנערכה ליד הגבול עם אפגניסטן. מקורות תקשורתיים מקומיים מסרו כי הטרוריסטים נהרגו מירי של מסוק פקיסטני.
--
ישראל – הרשות הפלסטינית: מקורות תקשורתיים בישראל מסרו ב-29 בינואר 2011 על מותו של צעיר מוסלמי בן 18 מירי של אזרח ישראלי שהותקף באבנים יום קודם לכן על-ידי חבורת תושבים מוסלמים באזור גוש-עציון. מידע נוסף: מקורות צבאיים בישראל מסרו ב-27 בינואר 2011 על הריגתו של תושב מוסלמי מירי של אזרח ישראלי באזור שכם לאחר שהישראלי הותקף באבנים בידי קבוצת צעירים מוסלמים.
--
תימן – טרור: מפקד בכיר בארגון אל-קאעידה הכריז ב-29 בינואר 2011 על מלחמת-חורמה נגד כל השיעים המתגוררים בתימן. במהלך השבועות האחרונים נהרגו עשרות שיעים מפיגועים שהתבצעו בידי פעילי טרור מארגון הטליבאן.
--
סודאן – אתיופיה: מקורות תקשורתיים בסודאן מסרו ב-29 בינואר 2011 על הריגתם של 2 בני-אדם בדרום-סודאן בהתקפה של פעילי טרור מארגון "צבא ההתנגדות של האל" הפועל מאוגנדה בהשראה של ממשלת חרטום האסלאמית.
--
ניגריה – טרור: מקורות תקשורתיים בניגריה מסרו ב-29 בינואר 2011 על הריגתם של 6 בני-אדם מירי של חמושים שפעלו במדינת בורנו. בין ההרוגים היה מועמד פוליטי העמיד את עצמו לבחירות באזור. מידע נוסף: מקורות תקשורתיים בניגריה וארגונים לזכויות אדם מסרו ב-28 בינואר 2011 על הריגתם של 200 בני-אדם במהלך עימותים מזוינים שפרצו בין מוסלמים לנוצרים באזור העיר ג'וס. בין ההרוגים היו נשים וילדים רבים. בני-אדם נשרפו בעודם בחיים. בתים הוצתו והועלו באש. נשים רבות נאנסו בידי פעילי טרור.
==
מאת: ד"ר יוחאי סלע

No comments: