Wednesday, January 5, 2011

40 הרוגים בגבול סודאן-אוגנדה; 9 הרוגים בפקיסטן; 8 הרוגים בטג'יקיסטן; 6 הרוגים באפגניסטן; 2 הרוגים בקווקז; 20 מבוקשים נעצרו בעיראק; דריכות רבה לקראת משאל-העם בסודאן; מהומות בטוניסיה; צה"ל תקף בעזה בתגובה לירי טיל קסאם;
--
אפגניסטן – טליבאן נאט"ו; מקורות צבאיים באפגניסטן מסרו ב-5 בינואר 2011 על הריגתם של 6 פעילי טרור (ביניהם מפקד בכיר בארגון הטליבאן) במהלך פעילות צבאית יזומה של כוחות נאט"ו שנערכה במחוז קונדוז.
--
פקיסטן – טרור מקומי: מקורות רשמיים בפקיסטן מסרו ב-4 בינואר 2011 על הריגתו של מושל מחוז פונג'ב בידי מאבטחו בעת ביקרו במרכז קניות בעיר איסלמבאד. המושל היה מקורב לנשיא פקיסטן עלי אסיף זרדרי, שהוא בעלה של בנזיר בוטו שנרצחה בידי פעילי טרור מוסלמים בדצמבר 2007.
--
פקיסטן – טרור מקומי: מקורות תקשורתיים בפקיסטן מסרו ב-4 בינואר 2010 על הריגתם של 8 בני-אדם בעיר קראצ'י בעקבות עימותים אתניים בין קבוצות דתיות ופוליטיות. במהלך השנה האחרונה נהרגו בעיר קראצ'י מאות בני-אדם.
--
עיראק – טרור: מקורות רשמיים בעיראק מסרו ב-4 בינואר 2011 על מעצרם של 20 מבוקשים החשודים בתכנון ובביצוע פעולות טרור ברחבי עיראק.
--
רוסיה – קווקז: מקורות צבאיים רשמיים ברוסיה מסרו ב-4 בינואר 2011 על הריגתם של 2 פעילי טרור מוסלמים במהלך מפצע צבאי נרחב שנערך בצפון הקווקז. מקורות נוספים ברוסיה מסרו כי המבצע הצבאי נמשך.
--
טג'יקיסטן – טרור: מקורות צבאיים בטג'יקיסטן מסרו ב-4 בינואר 2010 על הריגתם של 8 פעילי טרור מוסלמים במהלך מבצע צבאי נרחב הנערך במזרח המדינה. מאז ספטמבר 2010 נהרגו בעימותים הללו למעלה ממאה בני-אדם – מרביתם פעילי טרור מוסלמים שקיבלו תמיכה והדרכה באפגניסטן. רקע נוסף: מקורות צבאיים בטג'יקיסטן מסרו ב-5 בדצמבר 2010 על הריגתם של 3 חיילים טג'יקים בהיתקלות עם פעילי טרור מוסלמים הפועלים בדרום-מזרח המדינה. ההיתקלות התרחשה ב-2 בדצמבר 2010. כוחות הביטחון של טג'יקיסטן החלו במבצע צבאי נרחב במטרה לתפוס את הטרוריסטים. מקורות תקשורתיים בטג'יקיסטן מסרו ב-23 בספטמבר 2010 על הריגתם של 5 פעילי טרור מארגון אל-קאעידה בעקבות מבצע צבאי נרחב אחרי רוצחיהם של 25 חיילים טג'יקים. מקורות רשמיים בטג'יקיסטן מסרו ב-20 בספטמבר 2010 על הריגתם של 23 חיילים בלבד (ולא 40 כפי שנמסר בתחילה) בהיתקלות שהייתה עם פעילי טרור מארגון הטליבאן ב-19 בספטמבר 2010. מקורות תקשורתיים בטג'יקיסטן מסרו ב-19 בספטמבר 2010 על הריגתם של 40 חיילים מקומיים בידי פעילי טרור מוסלמים מארגון הטליבאן המשתפים פעולה עם ארגוני טרור מוסלמים מאוזבקיסטן. מקורות צבאיים בטג'יקיסטן מסרו ב-11 בספטמבר 2010 על הריגתם של 21 בני-אדם במהלך עימותים מזוינים בין כוחות הצבא של טג'יקיסטן לבין פעילי טרור מוסלמים הפועלים בקרבת הגבול עם אפגניסטן. בין ההרוגים חייל טג'יקי. כל ההרוגים היו פעילי טרור מוסלמים. מקורות תקשורתיים בטג'יקיסטן מסרו ב-6 בספטמבר 2010 על פציעתם של 7 בני-אדם בפיצוץ של מטען-חבלה שהופעל במועדון לילה בעיר דושנבה. ידיעות נוספות בנושא: מקורות תקשורתיים בטג'יקיסטן מסרו ב-3 בספטמבר 2010 על הריגתם של 2 בני-אדם (כולל קצין משטרה) בפיגוע התאבדות שהתבצע העיר חוג'אנד. עוד כ-30 בני-אדם נוספים נפצעו בפיגוע. מקורות רשמיים בטג'יקיסטן מסרו ב-23 באוגוסט 2010 על הריגתם של 6 סוהרים בידי פעילי טרור אסלאמיים שפרצו לבית-כלא במטרה לשחרר את חבריהם הכלואים. 35 פעילי טרור אסלאמיים הצליחו להימלט.
--
סודאן – משאל-עם: מקורות תקשורתיים בינלאומיים מסרו ב-4 בינואר 2011 על הגעתו של הסנטור ג'ון קרי לסודאן על-מנת לפקח על משאל-העם שיערך ב-9 בינואר 2011 בשאלת עתידו הריבוני של צפון-סודאן הנוצרי. סביר להניח שמרבית התושבים יצביעו על הקמת מדינה עצמאית בדרום-סודאן.
--
סודאן – אוגנדה: מקורות תקשורתיים באוגנדה מסרו ב-4 בינואר 2010 על הריגתם של 40 בני-אדם מפיצוץ של מטען-חבלה שהופעל בתוך אוטובוס נוסעים שנסע בגבול בסודאן-אוגנדה. פעילי טרור מוסלמים מסומליה ומסודאן, המופעלים בידי גורמים אסלאמיים, מבצעים פיגועים באוגנדה על רקע מעורבותה במשברים המתחוללים בסודאן ובסומליה. ב-11 ביולי 2010 נהרגו 76 בני-אדם בבירת אוגנדה בסדרה של פיצוצים שנעשו בידי פעילי טרור מארגון "אל-שבאב" המזוהה עם ארגון אל-קאעידה. רקע נוסף: פעילי טרור מארגון "אל-שבאב" מסומליה המזוהים עם ארגון אל-קאעידה ערכו סדרת פיגועים ב-11 ביולי 2010 בעיר קמפלה, בירת אוגנדה, בשעה שמאות אנשים צפו במשחקי המונדיאל במרכז מסחרי. כתוצאה מהפיצוצים נהרגו לפחות 76 בני-אדם. במהלך השבועות האחרונים היו היתקלויות רבות בין הצבא האתיופי (הנעזר בצבא האוגנדי) לבין פעילי טרור מארגון "אל-שבאב" בקרבת הגבול בין שתי המדינות. במקרים אחדים הצבא האתיופי חדר לתוך כפרים סומלים וכתוצאה מכך נהרגו עשרות אזרחים. לאור התקריות הללו, פעילי טרור מארגון "אל-שבאב" הזהירו את ממשלת אוגנדה שהם יעבירו את המלחמה לבירה קמפלה במטרה לפגוע במתקנים ממלכתיים אם הם ימשיכו לסייע לאתיופיה וימשיכו לאמן חיילים סומלים בסיוע מערבי. אולם, בדומה לארגון אל-קאעידה, פעילי "אל-שבאב" בחרו להתמקד באזרחים חפים-מפשע. מפקדים בכירים בארגון "אל-שבאב" הצהירו שהם שמחים על המבצע ועל הפגיעה באוגנדה.
--
טוניסיה – מהומות אזרחיות: מקורות תקשורתיים ערביים מסרו ב-4 בינואר 2011 שהמהומות העממיות בטוניסיה נמשכו גם במהלך היממה האחרונה. התקשורת בטוניסיה היטלה איפול על האירועים האלימים.
--
ישראל – רצועת-עזה: מקורות צבאיים בישראל מסרו ב-4 בינואר 2010 על תקיפה אווירית בעזה בעקבות ירי של טיל קסאם לעבר ישראל. בהתקפה נהרסו מנהרות הברחה ובסיס אימונים של פעילי טרור מוסלמים.
==
מאת: ד"ר יוחאי סלע

No comments: