Saturday, January 29, 2011

200 הרוגים בניגריה; 27 הרוגים במצרים; 9 הרוגים באפגניסטן; 5 הרוגים בסודאן; 3 הרוגים בפקיסטן; הרוג בקווקז; סקירת אירועים במצרים;
--
מצרים - מהומות אזרחיות: יום נוסף של מהומות קשות ביותר עבר על מצרים במהלך היממה האחרונה שבמהלכם נהרגו לפחות 20 בני-אדם ונפצעו כ-1,200 נוספים. מאות מפגינים נוספים נעצרו בידי כוחות הביטחון. בשעות הלילה המאוחרות, הנשיא המצרי, חוסני מובארק, נאם לאומה והעביר מסר תקיף לצד הבטחות אחדות לשינויים בתחום הפוליטי. הנשיא המצרי אינו מתכונן לעזוב את תפקידו, אך הוא הורה על החלפת הממשלה הנוכחית בממשלה אחרת כדי להתמודד עם השינויים שהתרחשו במדינה בשבוע האחרון. מובארק הבטיח להעלות את השכר לעובדים; ליצור משרות חדשות; ולשפר את הכלכלה המצרית בהתאם לצרכים. לאורך כל היום התעמתו מפגינים עם כוחות הביטחון בעשרות מוקדים ברחבי מצרים.
*
בניין הטלוויזיה המצרית הותקף וכמעט נכבש בידי ההמון; מטה המפלגה הדמוקרטית של מובארק בעיר קהיר הועלה באש והמון החל לבזוז אותו מכל הבא ליד. מפגינים לקחו כיסאות, כורסאות, מכשירים חשמליים וחפצים שונים; עשרות תחנות משטרה הותקפו; מכוניות משטרה רבות הוצתו; הטיסות למצרים עוכבו למשך שעות רבות; ממשלת מצרים חסמה לחלוטין את הגישה לאינטרנט ואת הגישה לתקשורת הסלולארית; שלטונות מצרים ניסו להטיל עוצר בשעות הערב בסביבות השעה 18:00 ועד ל-07:00 למחרת, אולם אלפי מפגינים המשיכו להתעמת עם כוחות המשטרה המקומיים; אלפי מפגינים הצליחו להשתלט על חלקים רחבים בעיר אלכסנדריה; בצעד נואש מובארק הורה לצבא להכניס את כוחותיו לתוך הערים המרכזיות; המפגינים קיבלו במחיאות כפיים את החיילים, חלקם אפילו הצטלם עם החיילים, אחדים מהם עלו על הטנקים; הצבא המצרי נתפס במצרים כגוף יוקרתי השומר על האומה, וזאת בניגוד ליחס של הציבור כלפי משטרת ההפגנות הנחשבת לאלימה במיוחד;
*
כווית הודיעה על הפסקת הטיסות למצרים; לפני נאומו של מובראק, הילרי קלינטון הגיבה למתרחש במצרים בנאום בעייתי מאוד שנמסר בטון של הכתבה. המשמעות אמיתית של דברי קלינטון הייתה שארה"ב למעשה נוטשת את מובארק לגורלו; רק לאחר הנאום של חוסני מובארק, טרח אובמה להתקשר לנשיא המצרי, ולאחר מכן אובמה מסר תגובה מסודרת למתרחש במצרים שבה העניק תמיכה בדרישות שהעלו המפגינים כלפי השלטון המצרי. אובמה מסר כי "לפני העם המצרי עומדים ימים קשים, אולם ארה"ב תמשיך לעמוד לצדו ותפעל עם הממשל כדי להשיג עתיד שהוא חופשי יותר ומלא תקווה". כל ההתנהגות של הנשיא האמריקאי ושרת-החוץ שלו הראו כי הממשל האמריקאי נמצא בלחץ רב עד כדי איבוד עשתונות. שעות אחדות לפני כן, בתדרוך היומי של הבית הלבן, היה ברור שלארה"ב אין כל מושג מה צריך לעשות עם הנשיא המצרי הנחשב לבעל-ברית עיקרי של ארה"ב באזור; מקור אמריקאי בכיר מסר בשעות הצהריים שארה"ב שוקלת את המשך הסיוע הביטחוני למצרים;
*
בירדן נערכו במהלך היממה האחרונה הפגנות רחבות-היקף לאות תמיכה במפגינים במצרים; בישראל נמסר כי ראש-הממשלה הורה לכול השרים לא להגיב על האירועים; מערכת-הביטחון הישראלית עוקבת אחרי האירועים כדי להכין תגובות לתרחישים עתידיים עם המצב יצא משליטה במצרים; במצרים נמסר שמוחמד אל-בראדעי הוכנס למעצר בית, אולם מקורות אחדים מסרו שהדבר אינו מדויק; הרמטכ"ל המצרי שהיה בביקור רשמי בארה"ב, מיהר לחזור למצרים; שמועות התפשטו במצרים על בריחתם של אנשי עסקים מהמדינה המצרית בעקבות המהומות הקשות שהיו במהלך היום; מקורות לא רשמיים מסרו כי בהפגנות שהיו במהלך היום השתתפו לפחות מיליון מפגינים.
*
מידע נוסף: מצרים נערכת ליום נוסף של הפגנות מקורות תקשורתיים מסרו ב-28 בינואר 2011 על מעצרים נרחבים בקרב "האחים המוסלמים". מדינות באירופה קראו לשלטונות מצרים לערוך רפורמות פוליטיות מקיפות. מקורות תקשורתיים מסרו על הרוג אחד מירי של כוחות הביטחון במהלך הפגנת מחאה שנערכה באזור סיני. ככול הידוע נהרגו עד כה 6 בני-אדם מאז שהחלו ההפגנות. מוחמד אל-בראדעי נחת במצרים ומסר לעיתונאים שהוא מוכן לקחת לידיו את השלטון לתקופת מעבר. שלטונות מצרים עצרו מאות מפגינים – ולפחות נגד 40 מהם יוגשו כתבי אישום בגין "ניסיון הפיכה". תושבים בערים המרכזיות במצרים הציתו צמיגים ותחנת משטרה מקומית. מידע נוסף: מקורות תקשורתיים בעולם-הערבי מסרו ב-26 בינואר 2011 על הריגתם של 5 בני-אדם במהומות שהיו במצרים במהלך היומיים האחרונים. כמו כן נמסר שנעצרו כ-860 בני-אדם. שלטונות הביטחון של מצרים הבהירו כי לא יתירו לקיים הפגנות נוספות. שלטונות מצרים עצרו 8 עיתונאים. מידע נוסף: מקורות תקשורתיים במצרים מסרו ב-25 בינואר 2011 על הריגתם של 3 בני-אדם (קצין ושני מפגינים) בעקבות הפגנות של עשרות אלפי בני-אדם שנערכו במקומות רבים במצרים נגד שלטונו של מובראק ובנו גמאל הנחשב ליורשו. בכיכר השחרור במרכז קהיר התכנסו כ-30,000 צעירים. מקורות תקשורתיים רבים תיארו את העימותים במרכז קהיר כ"שדה קרב". המפגינים הציתו מחסומים וניידות וגרמו לנזקים כבדים למבני ציבור. אלה ההפגנות הגדולות ביותר במצרים מאז שנות ה-70 של המאה הקודמת. שלטונות מצרים החלו לחסום אתרי אינטרנט המסייעים לגייס צעירים להפגנות הנערכות בערים המרכזיות במצרים.
--
אפגניסטן – טרור: מקורות תקשורתיים באפגניסטן מסרו ב-28 בינואר 2011 על הריגתם של 9 בני-אדם ועל פציעתם של 20 נוספים בפיצוץ של מטען-חבלה שהופעל בעיר קאבול בסופרמרקט מקומי.
--
פקיסטן – ארה"ב: מקורות תקשורתיים בפקיסטן מסרו ב-28 בינואר 2011 על מעצרו של דיפלומט אמריקאי באשמת רצח של 3 בני-אדם בעיר לאהור. הדיפלומט טען כי 2 מההרוגים ניסו לתקוף אותו. שלטונות פקיסטן מסרו שההרוג השלישי נפגע ממכונית אמריקאית בה ישבו אנשים שניסו לסייע לדיפלומט, אך משטרת פקיסטן לא הצליחה לאתר את המכונית הפוגעת. כרגיל, האירוע הזה מעורר את זעמם של הפקיסטנים שהפגינו ודרשו משלטונות מדינה להחמיר בעונשו של הדיפלומט. על-פי המידע שנמסר מארה"ב ניתן להעריך שהדיפלומט עובד עבור שירותי המודיעין של ארה"ב.
--
פקיסטן – טרור – פקיסטן: מקורות תקשורתיים בפקיסטן מסרו ב-28 בינואר 2011 על הריגתם של 3 פעילי טרור מארגון הטליבאן הפעולים בצפון-מערב המדינה. מידע נוסף: מקורות תקשורתיים בפקיסטן מסרו ב-27 בינואר 2011 על הריגתם של 12 פעילי טרור מוסלמים מארגון הטליבאן במהלך פעילות צבאית יזומה שנערכה בצפון-מערב המדינה.
--
עיראק – טרור: מקורות רשמיים בעיראק מסרו ב-28 בינואר 2011 כי בפיגועים שהיו יום קודם לכן נהרגו 53 בני-אדם. מידע נוסף: מקורות תקשורתיים בעיראק מסרו ב-27 בינואר 2011 על הריגתם של 48 בני-אדם בעקבות פיגוע התאבדות שהתבצע באוהל של אבלים במרכז בגדאד. מקור נוסף מסר שהפיגוע היה באמצעות מכונית-תופת. כמו כן נמסר על פיצוץ מכונית-תופת נוספת שהופעלה בבגדאד שגרמה ל-3 הרוגים נוספים.
--
סומליה – טרור: ארגוני סיוע אמריקאים הפועלים בסומליה מסרו ב-28 בינואר 2011 כי כל אזור מוגדישו הפך בשנה האחרונה לאזור המסוכן ביותר לאזרחים אפילו בהשוואה לאפגניסטן ולעיראק. עוד נמסר כי לפי הערכות אחדות נהרגו בשנת 2010 כ-2,100 אזרחים ועוד כ-6,000 פצועים. בהתאם לאיסוף המידע שנערך על-ידי מגזין זה – מגזין המזרח התיכון - נהרגו בסומליה 3,513 בני-אדם במהלך שנת 2010.
--
סודאן – דארפור: מקורות תקשורתיים בסודאן מסרו ב-28 בינואר 2011 על הריגתם של 5 בני-אדם (2 חיילים סודאנים ו-3 מורדים) במהלך היתקלות צבאית שהייתה באזור דארפור בין כוחות הממשלה לבין מורדים מקומיים. מידע נוסף: מקורות צבאיים רשמיים בסודאן מסרו ב-26 בינואר 2011 על הריגתם של 25 פעילי טרור בהיתקלות צבאית יזומה שנערכה במחוז דארפור. מקורות נוספים ציינו שההתקפה החלה ב-24 בינואר 2011 ונמשכה שעות אחדות. מקור נוסף מסר שכל ההרוגים הם בדלנים הפועלים למען שחרור אזור דארפור מהשלטון האסלאמי של ממשלת חארטום. מידע נוסף: מקורות תקשורתיים בסודאן מסרו ב-25 בינואר 2011 על הריגתם של 6 בני-אדם בהתקפה של חמושים במדינת ג'ונגליי. מקורות נוספים ציינו שלפחות 3 מההרוגים היו פעילי טרור הפועלים בשם מליציה שבטית מקומית. מקור נוסף ציין כי ההתקפה נערכה ב-22 בינואר 2011, אך רק כעת המידע הועבר לשלטונות סודאן.
--
ניגריה – טרור ואלימות אסלאמית: מקורות תקשורתיים בניגריה וארגונים לזכויות אדם מסרו ב-28 בינואר 2011 על הריגתם של 200 בני-אדם במהלך עימותים מזוינים שפרצו בין מוסלמים לנוצרים באזור העיר ג'וס. בין ההרוגים היו נשים וילדים רבים. בני-אדם נשרפו בעודם בחיים. בתים הוצתו והועלו באש. נשים רבות נאנסו בידי פעילי טרור. מידע נוסף: מקורות משטרתיים בניגריה מסרו ב-27 בינואר 2011 על הריגתו של שוטר ניגרי בידי פעילי טרור מוסלמים הפועלים בצפון-מזרח המדינה. מידע נוסף: מקורות תקשורתיים בניגריה מסרו ב-26 בינואר 2011 על הריגתם של 8 בני-אדם בהתקפה של פעילי טרור הפועלים במסגרת מליציה שבטית. כל ההרוגים היו אזרחים בלתי-חמושים מידע נוסף: מקורות תקשורתיים בניגריה מסרו ב-25 בינואר 2011 על הריגתם של 3 חיילים ניגרים בידי פעילי טרור מוסלמים בשלושת הימים האחרונים. מידע נוסף: מקורות תקשורתיים בניגריה מסרו ב-24 בינואר 2011 על הריגתו של חייל ניגרי מירי של פעילי טרור מוסלמי בצפון-מזרח ניגריה.
--
רוסיה – קווקז: מקורות רשמיים ברוסיה מסרו ב-28 בינואר 2011 על הריגתו של פעיל טרור בכיר בדגסטן במהלך הפעילות צבאית יזומה שנערכה במחוז נגד פעילי טרור מוסלמים. מידע נוסף: מקורות תקשורתיים ברוסיה מסרו ב-27 בינואר 2011 על הריגתם של 4 בני-אדם ועל פציעתם של 6 נוספים בפיצוץ של מכונית-תופת שהופעלה בידי פעילי טרור מוסלמים הפועלים במחוז דגסטן. מידע נוסף: מקורות תקשורתיים בסוריה מסרו ב-24 בינואר 2011 על הריגתם של 35 בני-אדם ועל פציעתם של רבים נוספים בפיגוע התאבדות שהתבצע בידי טרוריסט מוסלמי בשדה התעופה של מוסקבה. מ-9 בספטמבר 2010 נהרגו 15 בני-אדם ונפצעו 130 נוספים בפיגוע שהתבצע בשוק בעיר ולדיקווקז. ב-29 במרס 2010 נהרגו 39 בני-אדם ונפצעו 100 נוספים בפיגוע התאבדות של שתי מחבלות מוסלמיות בשתי תחנות הרכבת התחתית של מוסקבה. מידע נוסף: מקורות תקשורתיים ברוסיה מסרו ב-23 בינואר 2011 על הריגתם של 3 פעילי טרור מוסלמים במהלך היתקלות עם כוחות צבא במחוז דגסטן. האירוע התרחש ב-21 בינואר 2011. מידע נוסף: מקורות תקשורתיים ברוסיה מסרו ב-5 בינואר 2011 על הריגתם של 5 בני-אדם (4 פעילי טרור ושוטר מקומי) במהלך פעילות צבאית יזומה נגד פעילי טרור מוסלמים שנערכה באזור דגסטן. מידע נוסף: מקורות צבאיים רשמיים ברוסיה מסרו ב-4 בינואר 2011 על הריגתם של 2 פעילי טרור מוסלמים במהלך מפצע צבאי נרחב שנערך בצפון הקווקז. מקורות נוספים ברוסיה מסרו כי המבצע הצבאי נמשך.
==
מאת: ד"ר יוחאי סלע

No comments: