Friday, April 9, 2010

12 הרוגים בפקיסטן; 8 הרוגים באלג'יריה; 2 חיילים אמריקאים נהרגו בעיראק; ילדה בת 12 מתה בתימן שלושה ימים לאחר נישואיה; שוב עיתון הארץ התגלה במלוא מערומיו בעקבות פרשת המסמכים המסווגים;

תקשורת-ישראל: פעם נוספת התקשורת הישראלית התגלתה במלוא מערומיה, ובמיוחד עיתון הארץ. לפרשת גניבת המסמכים המסווגים אין שום קשר לחופש העיתונות. כל מי שראה את הראיון אם עורך עיתון הארץ בערוץ 2 ב-8 באפריל 2010, היה יכול להבחין בתרגילי הלוליינות המילולית של העורך עד לרמה של שרלטנות. כרגיל, מרבית העיתונאים בישראל טעו בהבנת הפרשה הזו, והם עדיין ממשיכים להטעות את הציבור - ובמיוחד עיתון הארץ.

פקיסטן: דוברים צבאים בפקיסטן מסרו ב-8 באפריל 2010 על הריגתם של 12 אנשים בצפון-מערב המדינה "החשודים" בפעילות טרור במסגרת ארגון הטליבאן הפקיסטני. כמו כן נמסר כי פעילי טרור הפציצו שלושה בתי-ספר, אך לא נמסר על נפגעים באירוע.

אפגניסטן: משטרת אפגניסטן עצרה 5 מחבלים מתאבדים לפני שהם הצליחו לממש את זממם ב-8 באפריל 2010.

תימן: ילדה בת 12 מתה שלושה ימים לאחר נישואיה לבחור בן 20. מקורות רפואיים בתימן מסרו כי הילדה מתה בעקבות שטף דם שנגרם כתוצאה מקיום יחסי מין. אלפי ילדות תימניות נישאות מידי שנה לגברים מבוגרים ואפילו למבוגרים מאוד.

תימן: בית-הדין בתימן החליט לעכב את גזר-דינו של אזרח תימני שנגזר עליו דין מוות בגין "ריגול לטובת ישראל" במרס 2009.

תימן-סומליה: מקורות בתימן ובסומליה חוזרים ומדגישים כי 12 מפקדים בכירים מארגון אל-קאעידה הפועלים בחצי-האי ערב, עברו לסומליה בעקבות לחץ צבאי מצד תימן ושאר מדינות המפרץ.

עיראק: 2 חיילים אמריקאים נהרגו בעיראק ב-7 באפריל 2010 בעימות מזוין עם פעילי טרור בצפון עיראק. עוד 5 חיילים נוספים נפצעו באירוע. מאז הפלישה האמריקאית לעיראק ב-2003, נהרגו 4,389 חיילים אמריקאים.

ארה"ב-עיראק: סרט הוידאו בו נראה החיסול של 12 עיראקים חפים מפשע בשנת 2007, מעורר זעם רב עיראק. מידי יום מתרחשים מעשים כאלה ללא הפסק בעיראק, באפגניסטן, בפקיסטן, בסומליה ובתימן, בידי חיילים אמריקאים וכוחות נאט"ו.

אלג'יריה: 8 אנשי כוחות-הביטחון של אלג'יריה נהרגו בהתקפה של פעילי טרור אסלאמיים ב-4 באפריל 2010. כך נודע ממקורות שונים ב-8 באפריל 2010. זאת אחת מההתקפות הקשות שהיו באלג'יריה מאז 22 באוקטובר 2009 שאז נהרגו 7 אנשים בהתקפת טרור אסלאמית.

רצועת-עזה: כוח צה"ל הותקף בטילי נ"ט מרצועת עזה ב-8 במרס 2010. לא היו נפגעים.

סמים-ארה"ב-רוסיה-אפגניסטן: מתיחות נוספת בין רוסיה לארה"ב על רקע סירובה של ארה"ב לשתף פעולה עם רוסיה בעניין משלוחי סמים מאפגניסטן לרוסיה. רוסיה טוענת (ובצדק) שבעקבות הפלישה האמריקאית לאפגניסטן חלה עליה בייצור הסמים באפגניסטן ובזרימה מסיבית של סמים לתוככי רוסיה. מקורות ברוסיה מסרו שהם ביקשו לשתף-פעולה עם הכוחות האמריקאים בעניין הזה, אולם עד כה ארה"ב סירבה לבקשות. לצורך כתיבת מאמר בנושא זה שוחחתי טלפונית עם סגן הנספח הצבאי של רוסיה בישראל לפני כשבועיים. בהתאם לבקשתו של סגן הנספח הצבאי, שלחתי בדואר-אלקטרוני את רשימת השאלות שלי בעניין, אולם טרם התקבלה תשובה. מבירור עם מקורות נוספים עולה התמונה הבאה: ברוסיה מתים מידי שנה כ-30,000 בני-אדם בגלל התמכרות לסמים. ברוסיה יש כ-5 מיליון מכורים לסמים. אפגניסטן נהפכה בחסות אמריקאית ליצרנית ההרואין הגדולה בעולם עם מחזור כספי העומד על 3 מיליארד דולר לשנה. מאז שברק חוסיין אובמה החל את כהונתו בבית-הלבן בינואר 2009, קוצץ התקציב שיועד להילחם ביצרני ההרואין באפגניסטן. לנוכח פני הדברים, עולה סברה כי ארה"ב אינה מעוניינת לשתף-פעולה עם רוסיה כחלק ממדיניות החוץ האמריקאית של הממשל הנוכחי, וכן ארה"ב משערת שאם לא יתאפשר לאפגנים לעסוק בגידול סמים, הם יצטרפו לארגון הטליבאן בגלל האופציות הכלכליות המוגבלות שיש באפגניסטן. בשנה האחרונה ארה"ב יצרה מתיחות מיותרת עם רוסיה וסין גם על רקע הסיוע הצבאי המסיבי שארה"ב מעניקה להודו ומדיניותה של ארה"ב בקווקז. כשמשקללים את כל הנתונים האלה יחדיו, ניתן להבין את הרקע לסירובן של סין ורוסיה להטיל סנקציות נוקשות יותר על איראן. סמים ונשק הם הכוחות החזקים המניעים את הפוליטיקה הבינלאומית באסיה. צחוק הגורל הוא, שכיום ארה"ב נלחמת בכוחות שהיא סייעה להם בזמן הנוכחות הסובייטית באפגניסטן בשנות ה-80 של המאה הקודמת. המשמעות האמיתית הנובעת מכך היא, שלחולשה אמריקאית ברחבי-העולם, בוודאי שאין לה שום קשר לישראל. ללא הקשר החזק שיש לארה"ב עם ישראל (המדינה היחידה בכל אסיה שהיא בעלת-ברית אמיתית לארה"ב), ממשל אובמה יהפוך את ארה"ב למדינה הדומה לרוסיה הסובייטית - דהיינו מעצמה מתפוררת המעניקה תמיכה למשטרים אפלים ואנטי-דמוקרטיים. בשבוע האחרון הצבא האמריקאי ערך "הצגה" לעיני התקשורת הבינלאומית בנוגע למאבק במגדלי הסמים באפגניסטן.
==
מאת: ד"ר יוחאי סלע

No comments: