Wednesday, January 13, 2010

350 הרוגים בגבול תימן-סעודיה

סעודיה: דובר צבאי סעודי מסר במהלך הלילה (13 בינואר) על הריגתם של מאות פעילי טרור שיעים שחדרו לסעודיה מגבול תימן. בכירים בסעודיה חזרו והזהירו את פעילי הטרור לעזוב את אדמת סעודיה, אולם לאחר שקריאותיהם לא נענו, הצבא הסעודי החל במסע צבאי שגלש לטבח המוני בו נהרגו (על פי מקורות ערביים) למעלה מ-350 איש ביום אחד בלבד. כמו כן נמסר על 4 חיילים סעודים נהרגו אתמול (12 בינואר 2010) במהלך קרבות הנערכים באזור הגבול התימני-סעודי נגד ארגון טרור שיעי הנתמך בידי איראן. מאז ה-5 בנובמבר 2009, נהרגו 82 חיילים סעודים, וכן 21 חיילים נוספים נעדרים.

תימן: ממשלת תימן הודיעה אתמול (12 בינואר 2010) על הריגתם של כ-20 פעילי טרור שיעים במחוז סעדה (ליד הגבול עם סעודיה) הנתמכים בידי ממשלת איראן. כמו כן, כוחות-הביטחון של תימן הצליחו לשבות כ-30 פעילי טרור נוספים במהלך יום אתמול.

ניגריה: ממשלת ניגריה מסרה אתמול על 3 אזרחים בריטים ואזרח קולומביאני שנחטפו אתמול בדרום המדינה.

בריטניה: שר הפנים הבריטי מסר כי הוא מתכונן להוציא מחוץ לחוק ארגון אסלאמי קיצוני הדוגל בהחלת השריעה בכל בריטניה. הארגון islam4uk ידוע בפעילותו המיליטנטית נגד חיילים בריטים השבים מאפגניסטן, וכן הארגון טורח לקיים הפגנות מחאה בעת הלוויותיהם של חיילים בריטים שנהרגו בפעילות מבצעית.

איראן: המדען האיראני, מסעוד מוחמדי, שנהרג אתמול בהתנקשות היה קשור למיר חוסיין מוסאווי ממתנגדי המשטר באיראן, וכי הוא ניסה לבקש מקלט מדיני בשבדיה - כך טוענו גורמי אופוזיציה באיראן. לפיכך, הועלה החשד שהשלטונות הם שהתנקשו במחמודי. מהירות התגובה של ממשלת איראן, בהודעה מנוסחת היטב, מעוררת חשד שההתנקשות תוכננה בידי השלטונות.

סומליה: הקרבות במרכז סומליה נמשכים. אתמול נמסר על לפחות 20 הרוגים בקרבות בין "ארגון אל-שבאב" המזוהה עם אל-קאעידה לבין ארגונים אסלאמיים הנתמכים בידי המערב. בשלושת הימים האחרונים נהרגו בקרבות אלה לפחות 60 בני-אדם. מאות מתושבי הכפרים באזור נסו מבתיהם.

אפגניסטן: שני סיכולים ממוקדים נעשו אתמול (12 בינואר) בידי כוחות ארה"ב באפגניסטן. בשני הסיכולים הללו נהרגו לפחות 16 בני-אדם - כך מסרו דוברים בנאט"ו.

אפגניסטן: תושבים במחוז גרמסיר (Garmsir) שבאפגניסטן טענו כי כוחות נאט"ו וכוחות אפגניים הרגו 8 מפגינים במהלך הפגנת-מחאה על פגיעה בספר קוראן בידי חיילים אמריקאים. 20 בני-אדם נוספים נפצעו מהירי.

פקיסטן: אלפי חיילים פקיסטנים ממשיכים במצוד אחרי פעילי טליבאן בדרום-ווזיריסטן. עד כה נמסר על 300,000 אזרחים שנסו מבתיהם. כמו כן נמסר על 15,000 תושבים לכודים בין הכוחות הלוחמים ללא אספקה של מצרכי-יסוד.

פקיסטן: סיכום אירועי הטרור לשנת 2009 שהתרחשו בפקיסטן מעלה את התמונה הבאה: 3,021 בני-אדם נהרגו ו-7,344 פצועים. מספר הנפגעים ב-2009 גבוה בכ-50% מהשוואה לשנת 2008. לעומת זאת, באזור הגבול בין פקיסטן לאפגניסטן נהרגו 12,600 בני-אדם, מחציתם פעילי טרור מארגון הטליבאן, פי 14 בהשוואה לשנת 2006 (כך במקור). רוב ההרוגים הם כתוצאה מעימותים צבאיים ומסיכולים ממוקדים שנעשו על-ידי האמריקאים.

עיראק: שמועה על פיגוע גדול נגד בכירים בעיראק, השביתה את העיר בגדאד בשל היערכות צבאית נרחבת של כוחות-הביטחון. כמו כן, נמסר על 5 עיראקים הרוגים בחילופי אש באזור בגדאד.

סוריה: טורקיה, סוריה, לבנון ואיראן חתמו על שורה של הסכמים כלכליים כאשר טורקיה מהווה את הציר המרכזי בהסכמים הללו. הדבר נעשה במסגרת מאמציה של טורקיה להפוך למדינה מובילה בציר הרדיקלי בהתאם למדיניות האסלאמית של ממשלת ארדואן. התיאום המדיני והאסטרטגי בין המדינות הללו נעשה באמצעות מפגשים יומיים של פקידים רמי-דרג הכוללים גם מפגשים עם בכירים מארגוני טרור מלבנון ומסוריה.
==
מאת: ד"ר יוחאי סלע

No comments: