Friday, February 4, 2011

13 הרוגים בפיליפינים; 10 הרוגים במצרים; 6 הרוגים בניגריה; 2 הרוגים באפגניסטן; 2 הרוגים בעיראק; חייל נאט"ו נהרג באפגניסטן; 6 הרוגים בטורקיה;
--
מצרים – מהומות: מקורות תקשורתיים במצרים מסרו ב-3 בפברואר 2011 על הודעתו של גמאל מובארק שהוא אינו מתכוון לרוץ לכהונת נשיא המדינה. כמו כן מקורות רפואיים במצרים מסרו כי במהומות שהיו יום קודם לכן נהרגו 10 בני-אדם ונפצעו כ-800 נוספים. מקורות באו"ם מסרו שלערכתם נהרגו במהומות עד כה כ-300 בני-אדם. סגן-הנשיא עומר סולימאן העניק ראיון לטלוויזיה הממלכתית של מצרים: סולימאן אמר כי מצרים אינה רואה בעין יפה את התערבותן של מדינות זרות בענייניה הפנימיים של מצרים. כמו כן הוא מסר שכמיליון תיירים עזבו את מצרים בתשעת הימים האחרונים ונגרם הפסד של כמיליארד דולר לכלכלה המצרית.
**
על-פי איסוף מידע שנערך ממקורות שונים נודע שאלפי בתים נבזזו במצרים בשבוע האחרון; חנויות רבות נבזזו; מכוניות רבות הועלו באש; והיו מקרים רבים של שוד ואלימות בכל רחבי מצרים ללא התערבותם של כוחות הביטחון. לקראת ההפגנה הגדולה הנוספת שתיערך ביום שישי (4 בפברואר 2011) המשטר הצבאי של מצרים הזרים כוחות חי"ר רבים למוקדים אחדים בקהיר ובערים נוספות. גורמים דתיים רמי דרג במצרים ומחוצה לה קראו לתושבים להשתתף בהפגנה נגד מובארק ביום שישי כ"חובה דתית". מובארק טען בראיון ראשון ש"התפטרותו תגרום לכאוס במצרים"; גורמים תקשורתיים בארה"ב מסרו שהממשל האמריקאי דן עם בכירים במצרים על התפטרותו המיידית של מובארק;
**
הפגנות עם מספר משתתפים מצומצם נערכו בערים אחדות במצרים; במהלך היום התרחשו עימותים אלימים בין תומכי מובראק לבין גורמים באופוזיציה; הצבא המצרי ניסה להפריד בין המפגינים; עיתונאים דיווחו שהם הוכו בידי תומכי מובארק; אזרח ישראלי נעצר בידי המשטרה המצרית, אך הוא שוחרר לאחר שעות אחדות; אלג'יריה ביטלה את המשטר החרום לאחר 19 שנה;
**
ידיעות נוספות של השבוע האחרון בנוגע למצרים: מקורות תקשורתיים בינלאומיים מסרו ב-2 בפברואר 2011 על הפגנות ועמיתים אלימים שפרצו בכיכר "אל-תחריר" בין תומכי מובראק לבין מתנגדיו באופוזיציה. משרד הבריאות המצרי מסר כי בעימותים הללו נהרגו 4 בני-אדם ו-1,500 נפצעו. מקורות תקשורתיים בינלאומיים מסרו ב-1 בפברואר 2011 על הפגנת של מאות אלפי מצרים בכיכר "אל-תחריר" במרכז קהיר, וזאת בניגוד להנחיות הצבאיות הנוגעות להטלת עוצר החל 15:00 מידי יום. מקורות נוספים ציינו ש-4 מיליון איש השתתפו בהפגנות שהתקיימו ברחבי המדינה. בהתאם למצב הנראה מקהיר, עידן מובארק הסתיים בלחץ ראשי הצבא במצרים שנטלו את המושכות לידיהם. בשעה 23:00 מובראק נאם לאומה ומסר שהוא אינו מתכוון להעמיד את עצמו לבחירות שיערכו בספטמבר 2011, וכי הוא מבקש להעביר את מושכות השלטון באופן מסודר. השלטון נמצא כרגע בידי עומר סולימאן; שר-ההגנה טנטאווי; והרמטכ"ל סאמי חאפז ענאן.
**
מקורות תקשורתיים בינלאומיים מסרו ב-31 בינואר 2011 על הסכמתה של ישראל להעברת 800 חיילים מצרים לסיני בפעם הראשונה מאז הסכם-השלום שנחתם בין שתי המדינות ב-1979.
*
ככול היודע לא נמסר על הרוגים באירועים שהיו במהלך היום של ה-31 בינואר 2011. אולם לאורך כל היום המשיכו מעשי הביזה ואי-הסדר למרות הנוכחות המוגברת של הצבא המצרי וכוחות השיטור המסונפים למשרד-הפנים; המזומן בכספומטים אזל; משקיעי חוץ מושכים כחצי מיליארד דולר מידי יום; מקורות חוץ מסרו שלמצרים היו יתרות מטבע חוץ בסדר גודל של כ-35 מיליארד דולר לפני פרוץ המשבר; הביזה והשוד של אתרי תיירות נמשכת ללא מעצור;
*
כרבע מיליון מפגינים התאספו להפגנת מחאה נוספת נגד מובארק בכיכר המרכזית של קהיר; לקראת "הפגנת המיליון" שאמורה להיערך ב-1 בפברואר 2011, שלטונות מצרים החליטו להפסיק לחלוטין את תנועת הרכבות על-מנת למנוע מהמפגנים מלהגיע להפגנה; גם באלכסנדריה מתוכננת צעדת המיליון; למרות שהעוצר נכנס לתוקף בשעה 15:00, המוני מפגינים המשיכו להגיע לכיכר המרכזית;
**
הנשיא מובארק מינה שורה ארוכה של אישים חדשים לתפקידי מפתח; סמיר רדואן מונה לשר-האוצר; גנרל מוראד מוואפי מונה להיות ראש המודיעין המצרי במקומו של עומר סולימאן שהתמנה להיות סגנו של הנשיא מובארק; שר-ההגנה חוסיין טנטאווי ושר-החוץ אחמד אבו אל-רייט עדיין מכהנים בתפקידם; דובר הצבא המצרי מסר כי הצבא לא יתעמת עם המפגינים; כוחות צבאיים נוספים נערכים לקראת ההפגנה הגדולה בקהיר, באלכסנדריה בעיר סואץ בערים נוספות; מצרים מנותקת מהאינטרנט.
--
פיליפינים – טרור אסלאמי: מקורות צבאיים בפיליפינים מסרו ב-3 בפברואר 2011 על הריגתם של 13 בני-אדם בעקבות עימות מזוין שפרץ בין שתי קבוצות טרור מוסלמיות הפועלות בדרום המדינה.
--
אפגניסטן – נאט"ו – טליבאן: מקורות צבאיים בנאט"ו מסרו ב-3 בפברואר 2011 על הריגתו של חייל נאט"ו מאוסטרליה מפיצוץ של מטען-חבלה מאולתר שהפועל בדרום המדינה. באפגניסטן מרשתים כ-1,500 חיילים מאוסטרליה.
--
אפגניסטן – טרור – טליבאן: מקורות תקשורתיים באפגניסטן מסרו ב-3 בפברואר 2011 על הריגתם של 2 בני-אדם (אב ובנו) מפיצוץ של מטען בחבלה שהופעל בידי פעילי טרור מוסלמים.
--
עיראק – טרור: מקורות תקשורתיים בעיראק מסרו ב-3 בפברואר 2011 על הריגתם של 2 שוטרים מפיצוץ של מטען חבלה שהופעל בעיר בגדאד.
--
ניגריה – טרור אסלאמי: דוברים של ארגון טרור אסלאמי הפעול בניגריה מסר ב-3 בפברואר 2011 על הריגתם של 6 פקידים בכירים בידי פעילים מהארגון.
--
טורקיה – פיצוץ: מקורות תקשורתיים בטורקיה מסרו ב-3 בפברואר 2011 על הריגתם של 6 בני-אדם ועל פציעתם של 27 נוספים בפיצוץ שהתרחש במפעל השוכן בעיר אנקרה. משרד הפנים של טורקיה מסר שאין חשד שהפיצוץ התרחש על רקע מעשה טרוריסטי.
==
מאת: ד"ר יוחאי סלע

No comments: