Friday, March 19, 2010

עובד-זר המתגורר בישראל נהרג מירי של טיל קסאם שנורה מרצועת עזה; 2 פעילי טרור נהרגו באפגניסטן; האמריקאים מתכננים מבצע צבאי באזור קנדהאר;

רצועת-עזה: עובד-זר המתגורר בישראל נהרג מירי של טיל קסאם שנורה מרצועת-עזה לישראל ב-18 במרס 2010. במהלך הימים האחרונים נורו לפחות שלושה טילי קסאם מרצועת-עזה לעבר ישראל. זהו האדם הראשון שנהרג בישראל מירי של טילי קסאם מאז מבצע עופרת יצוקה שהסתיים בינואר 2009. בשנים האחרונות נורו לעבר ישראל כ-12,000 טילי קסאם מרצועת-עזה. מאז תחילת שנת 2010 נורו לעבר ישראל 52 טילי קסאם מרצועת-עזה. בתקרית נוספת שאירעה לאחר מכן, כוחות-צה"ל ירו לעבר אדם ברצועת-עזה שנחשד בהטמנת מטען-חבלה. מקורות ברצועת-עזה מסרו כי החמאס החל לבצע מעצרי-מנע לאור התקרית. במהלך הלילה חיל-האוויר הפציץ 6 מטרות בעזה. נמסר על שני פצועים מהתקיפה האווירית. החמאס הביא לעזה תרבות של כנופיות, וכעת התרבות הזו פועלת נגדו מצד גורמים אסלאמיים שהם קיצוניים יותר מהחמאס - זהו מעגל אסלאמי שכיח המתרחש במרבית המדינות המוסלמיות שבהן
האלימות היא הפוליטיקה האמיתית.

ארה"ב-פקיסטן-אפגניסטן: אובמה חותר לעימות חזיתי עם ישראל מנושאים אחדים, וזאת ללא שום קשר לצעדים הישראלים הנוגעים ליחסים עם הרשות הפלסטינית. בתוך כך נמסר שישנה תרעומת רבה בבית-הלבן על כך שגורמים פוליטיים באפגניסטן ובפקיסטן מבקשים להעמיד לדין את ברק חוסיין אובמה על פשעי-מלחמה לאור מדיניות החיסולים-הממוקדים הרבים שנערכו מאז שאובמה החל את כהונתו בבית-הלבן. חשיפת המקרים בהם "צבא פרטי" אמריקאי ערך מסע של חיסולים-ממוקדים באנשים שנחשדו כ"טרוריסטים" באפגניסטן ובפקיסטן, מעלה את השאלה עד כמה הנשיא אובמה באמת שולט במצב הצבאי השורר באסיה. ככלות הכל, הנשיא אינו יכול להתחמק מהנושא הזה הנמצא בתחום אחריותו מעצם היותו מכהן בתפקיד מאז ינואר 2009. מעשים דומים מתרחשים גם בתימן, בסומליה, בעיראק, בסודאן ובקווקז, וזאת במסגרת אחריותו של הנשיא המשמש גם כמפקד העליון של הצבא האמריקאי. הטענה ש"גורמים אזרחיים פרטיים" ניהלו מסע של רצח חסר-הבחנה, אינו מנקה את הנשיא ברק חוסיין אובמה, שכן "יחידות הרצח" הללו קיבלו מימון פדראלי. מאז תחילת 2009 נהרגו בפקיסטן למעלה מ-1,000 בני-אדם מחיסולים-ממוקדים אמריקאים. מרבית ההרוגים היו חפים-מפשע.

סוריה: למרות היחסים החמים בין סוריה לארה"ב, סוריה עדיין מסייעת לטרוריסטים מאל-קאעידה לעבור בתחומה לכיוון עיראק. חלק מהמגויסים החדשים לאל-קאעידה מקבלים הכשרה צבאית בסוריה בסיוע
המודיעין הסורי. לאחר תקופה קצרה הם נשלחים לעיראק, לאפגניסטן, לסומליה, לתימן וללבנון. חלק מהמגויסים אף מגיעים לאיראן, שם הם נפגשים עם אנשי-קשר המסייעים להם להיכנס לעיראק ולהצטרף לגורמי טרור המזוהים עם מפלגת הבעת' העיראקית. לכאורה יש כאן סתירה, אולם שיתוף-הפעולה בין סוריה לאיראן נועד למעשה לערער בכל מחיר את היציבות בעיראק הנמצאת תחת החסות הצבאית האמריקאית. שיתוף-פעולה דומה הולך ומתרקם גם בתימן בין גורמי טרור שיעים לבין גורמי טרור מאל-קאעידה במחוז סעדה, שבצפון-תימן, השוכן על הגבול עם סעודיה. אל הקלחת בתימן מצטרפים גם פעילי טרור סומליים מארגון "אל-שבאב" המזוהה עם ארגון אל-קאעידה. כמו כן, סוריה ממשיכה לדחוק את הכורדים הנמצאים בתחומה לעבר עיראק.

סמים-ארה"ב-רוסיה-אפגניסטן: מתיחות נוספת בין רוסיה לארה"ב על רקע סירובה של ארה"ב לשתף פעולה עם רוסיה בעניין משלוחי סמים מאפגניסטן לרוסיה. רוסיה טוענת (ובצדק) שבעקבות הפלישה האמריקאית לאפגניסטן חלה עליה בייצור הסמים באפגניסטן ובזרימה מסיבית של סמים לתוככי רוסיה. מקורות ברוסיה מסרו שהם ביקשו לשתף-פעולה עם הכוחות האמריקאים בעניין הזה, אולם עד כה ארה"ב סירבה לבקשות. לצורך כתיבת מאמר בנושא זה שוחחתי טלפונית עם סגן הנספח הצבאי של רוסיה בישראל לפני כשבועיים. בהתאם לבקשתו של סגן הנספח הצבאי, שלחתי בדואר-אלקטרוני את רשימת השאלות שלי בעניין, אולם טרם התקבלה תשובה. מבירור עם מקורות נוספים עולה התמונה הבאה: ברוסיה מתים מידי שנה כ-30,000 בני-אדם בגלל התמכרות לסמים. ברוסיה יש כ-5 מיליון מכורים לסמים. אפגניסטן נהפכה בחסות אמריקאית ליצרנית ההרואין הגדולה בעולם עם מחזור כספי העומד על 3 מיליארד דולר לשנה. מאז שברק חוסיין אובמה החל את כהונתו בבית-הלבן בינואר 2009, קוצץ התקציב שיועד להילחם ביצרני ההרואין באפגניסטן. לנוכח פני הדברים, עולה סברה כי ארה"ב אינה מעוניינת לשתף-פעולה עם רוסיה כחלק ממדיניות החוץ האמריקאית של הממשל הנוכחי, וכן ארה"ב משערת שאם לא יתאפשר לאפגנים לעסוק בגידול סמים, הם יצטרפו לארגון הטליבאן בגלל האופציות הכלכליות המוגבלות שיש באפגניסטן. בשנה האחרונה ארה"ב יצרה מתיחות מיותרת עם רוסיה וסין גם על רקע הסיוע הצבאי המסיבי שארה"ב מעניקה להודו ומדיניותה של ארה"ב בקווקז. כשמשקללים את כל הנתונים האלה יחדיו, ניתן להבין את הרקע לסירובן של סין ורוסיה להטיל סנקציות נוקשות יותר על איראן. סמים ונשק הם הכוחות החזקים המניעים את הפוליטיקה הבינלאומית באסיה. צחוק הגורל הוא, שכיום ארה"ב נלחמת בכוחות שהיא סייעה להם בזמן הנוכחות הסובייטית באפגניסטן בשנות ה-80 של המאה הקודמת. המשמעות האמיתית הנובעת מכך היא, שלחולשה אמריקאית ברחבי-העולם, בוודאי שאין לה שום קשר לישראל. ללא הקשר החזק שיש לארה"ב עם ישראל (המדינה היחידה בכל אסיה שהיא בעלת-ברית אמיתית לארה"ב), ממשל אומבה יהפוך את ארה"ב למדינה הדומה לרוסיה הסובייטית - דהיינו מעצמה מתפוררת המעניקה תמיכה למשטרים אפלים ואנטי-דמוקרטיים.

אפגניסטן: כוחות נאט"ו מתכננים מצבע צבאי נרחב באזור מחוז קנדהאר ובאזור צפון-אפגניסטן נגד פעילי טרור מארגון הטליבאן. כך מסר, ב-18 במרס 2010, דובר צבאי רשמי של כוחות נאט"ו המוצבים באפגניסטן.

אפגניסטן: 2 פעילי טרור נהרגו באזור מרג'ה שבאפגניסטן בעת חילופי-ירי עם כוחות-הביטחון האפגניים. האירוע התרחש ב-18 במרס 2010.

תימן: ממשלת תימן מסרה כי היא תשחרר פעילי טרור מארגון "אל-חוט'יין" השיעי הפועל במחוז סעדה, לאות של רצון טוב מצד הממשלה התימנית. במלחמה שהחלה במחוז בנובמבר 2009 נהרגו לפחות 3,000 בני-אדם – תימנים, סעודים ופעילי טרור ממחוז סעדה. כמו כן נמסר על חילופי אש ב-18 במרס 2010 בין כוחות-הביטחון של תימן לבין פעילי טרור מארגון אל-קאעידה הפועלים בדרום תימן. לא נמסר על נפגעים בתקריות הללו.

סודאן: לאחר מאמצים רבים ממשלת סודאן והמורדים במחוז דארפור חתמו על הסכם להפסקת-אש ב-18 במרס 2010. במהלך השבועות האחרונים נהרגו עשרות בני-אדם בעימותים מקומיים בין כוחות הממשלה לבין המורדים במחוז דארפור. לדעת משקיפים בסודאן, הבחירות האמורות להתקיים באפריל 2010, עלולות להידחות בשל היעדרם של מאות אלפי שמות מרשימת הבוחרים. בשנים האחרונות נהרגו במחוז דארפור כ-300,000 בני-אדם.

עיראק: עשרות תקריות טרור התרחשו בעיראק ביממה האחרונה. מקורות רשמיים בעיראק לא מסרו על נפגעים או הרוגים בתקריות הללו. עיראק עדיין ממתינה לתוצאות הסופיות של הבחירות שנערכו ב-7 במרס 2010. מתוצאות חלקיות שפורסמו ב-18 במרס 2010 מתברר כי ראש-ממשלת עיראק, נורי אל-מליכי, מוביל בשיעור קל על מתחריו. עד כה נספרו כ-70 אחוזים מפתקי הצבעה. ביום הבחירות נהרגו ברחבי עיראק כ-50 בני-אדם מפיגועי טרור. בחודש פברואר 2010 נהרגו בעיראק 252 בני-אדם. בחודש ינואר 2010 נהרגו בעיראק 123 בני-אדם.
==
מאת: ד"ר יוחאי סלע

No comments: