Monday, March 29, 2010

20 הרוגים בסומליה; 13 הרוגים באפגניסטן; 23 הרוגים בפקיסטן; 6 הרוגים בעיראק; אובמה מצדיק את החיסולים כ"הגנה עצמית"; סוריה חוזרת לדת האסלאם;

אפגניסטן: מטען חבלה רב עוצמה התפוצץ באפגניסטן ב-28 במרס 2010. מקורות ביטחוניים מסרו כי נהרגו 11 בני-אדם - מתוכם 5 ילדים. אובמה ערך ביקור מפתיע באפגניסטן למשך שעות אחדות ב-28 במרס 2010.

אפגניסטן: מספר ההרוגים מקרב חיילי נאט"ו הוכפל בשלושת החודשים הראשונים של 2010, וזאת בהשוואה לשלושת החודשים הראשונים של 2009. חייל נאט"ו שנהרג ב-27 במרס 2010 היה חייל בריטי, ובכך עלה מספר ההרוגים הבריטים באפגניסטן ל-278. בתוך כך מסר דובר צבאי קנדי כי מאז 2002 נהרגו באפגניסטן 141 חיילים קנדים; עיתונאית אחת; דיפלומט אחד; ושני עובדי סיוע. סה"כ; 145 בני-אדם בעלי אזרחות קנדית נהרגו באפגניסטן מאז שקנדה החלה לשלוח חיילים לאפגניסטן בתחילת 2002.

אפגניסטן: בקרב קצר שהתפתח בין כוחות המשטרה האפגנית לבין פעילי טרור מארגון הטליבאן ב-28 במרס 2010, נהרגו לפחות 2 טרוריסטים. כך מסר דובר משטרתי אפגני.

פקיסטן: מקורות ביטחוניים בפקיסטן מסרו כי 23 אנשים נהרגו ב-28 במרס 2010 בקרב שהתפתח בין גורמי טרור מארגון הטליבאן לבין כוחות-הצבא. במהלך ארבעת הימים האחרונים נהרגו לפחות 170 בני-אדם "החשודים" בחברות בארגון הטליבאן הפקיסטני.

ארה"ב-חיסולים ממוקדים: ממשל אובמה מצדיק את שיטת החיסולים-הממוקדים הננקטת מאז תחילת 2009, כ"הגנה עצמית". כך מסרו דוברים אחדים בבית-הלבן ובצבא האמריקאי. אישים מפקיסטן אוספים מידע רב על מדיניות החיסולים-הממוקדים שגרמה לרציחתם של אלפים, כדי להגיש תביעה נגד ברק חוסיין אובמה בגין פשעי מלחמה. ב-28 במרס 2010 נערכה הפגנה של אפגנים על חיסולם של 7 שוטרים אפגנים בהפצצה של נאט"ו.

עיראק: בפיגוע משולב שהתרחש במחוז אל-אנבר שבעיראק ב-28 במרס 2010, נהרגו 6 בני-אדם ועוד כ-30 נוספים נפצעו. בפיגוע כפול התרחש ב-27 במרס 2010 נהרגו כמעט 60 בני-אדם וכ-120 אנשים נוספים נפצעו.

סומליה: בקרבות שהתחדשו בסומליה ב-28 במרס 2010 נהרגו לפחות 20 בני-אדם - מהם 7 חיילים סומליים. הקרבות מתנהלים בין כוחות הממשלה לבין פעילי טרור מארגון "אל-שבאב" המזוהה עם ארגון אל-קאעידה. כוחות הממשלה מקבלים סיוע מערבי נרחב, אולם ארגון "אל-שבאב" ממשיך לשלוט על מרבית חלקיה של סומליה. מידי יום נהרגים עשרות אנשים, אך רק מעט מהאירועים מגיע לידיעת התקשורת הבינלאומית.

פקיסטן-ארה"ב: פקיסטן מעוניינת לרכוש מארה"ב 14 מטוסי אף-16. כך מסרו מקורות ביטחוניים בפקיסטן ב-28 במרס 2010. מקורות ביטחוניים בארה"ב מסרו כי הם יעבירו לפקיסטן בימים הקרובים 1,000 טילים מונחי-לייזר. ביוני 2010 יגיעו לפקיסטן 18 מטוסי אף-16 על-פי הסכם שנתחם לפני כשנה. כרגע לצבא פקיסטן יש 54 מטוסי אף-16 מדגמים שונים. כמו כן נמסר שכבר בזמן הקרוב ארה"ב תעביר לפקיסטן 2 מיליארד דולר סיוע ביטחוני. ה-CIA מדרבן את ממשל אובמה להגביר את הסיוע לפקיסטן.

תימן: פעילי טרור מארגון השיעי "אל-חוט'יין" הנמצא במחוז סעדה, הוציאו להורג אדם אחד בחדש לשיתוף-פעולה עם שלטונות תימן. כך מסר מקור שיעי בתימן ב-28 במרס 2010.

סוריה-לבנון: מקור תקשורתי בלבנון מסר כי וואליד ג'ונבלט הדרוזי יגיע לביקור בסוריה ב-4 באפריל 2010.

סוריה-איראן: בעקבות היחסים הקרובים בין סוריה לאיראן, חלה עלייה בהשפעה של האסלאם הפונדמנטליסטי בסוריה בשנים האחרונות. ברחבי דמשק אפשר לראות מודעות מאירות עיניים הקוראות לנשים לכסות את גופן כיאות, ובמסעדות רבות נמנעים מלהגיש לאורחים משקאות אלכוהוליים. כמו כן, בחלק גדול מהעסקים ברחבי סוריה הגברים יוצאים לתפילות באופן סדיר ומידי יום ביומו. תוכניות דת בסוריה הפכו לפופולאריות במיוחד. לפי שעה המשטר הסורי אינו רואה במגמה הזו איום על משטרו, אלא דווקא המשטר רואה בזה ברכה גדולה כחלק מהמאבק הסורי בהשפעה המערבית. ויחד עם זאת, הזנות פורחת מאוד בסוריה בשל יבוא של נערות צעירות מעיראק הן בגלל המלחמה המתנהלת שם והן בגלל תנאי החיים הקשים בעיראק. שלטונות סוריה ממשיכים להתעמר באוכלוסייה הכורדית על-ידי יצירת משבר מים מדומה בכפריהם. סוריה אכן סובלת ממשבר מים, אולם סוריה מנצלת זאת כדי להפחית את מכסות המים לאזורים בהם מתגוררים כורדים. ככול הידוע עד כה, כ-300,000 בני-אדם נאלצו לעזור את כפריהם. עיראק מאשימה את סוריה וטורקיה על כך שהן חוסמות את זרימת המים לעיראק.

הפסגה הערבית: סוריה ולוב לוחצות על הרשות הפלסטינית להקפיא את השיחות עם ישראל ולפתוח בפעולות טרור נגד ישראל. התנהגותו של הנשיא אובמה כלפי ישראל מדרבנת את הגורמים הקיצוניים לפעול נגד ישראל. אי-אפשר לנתק את היחס של אובמה לישראל לבין ההתרחשויות האחרונות בעזה בהן נהרגו חיילים ישראלים.
==
מאת: ד"ר יוחאי סלע

No comments: