Sunday, March 14, 2010

36 הרוגים באפגניסטן; 13 הרוגים בפקיסטן; 3 הרוגים בעיראק

פקיסטן: בפיגוע-תופת נוסף שהתרחש בפקיסטן ב-13 במרס 2010 נהרגו 13 בני-אדם ועוד כ-40 אנשים נוספים נפצעו. ב-12 במרס 2010 שני מחבלים מתאבדים גרמו למותם של 57 בני-אדם ולפציעתם של כ-120 אנשים נוספים בעיר לאהור שבפקיסטן. בחודש פברואר 2010 נהרגו 314 פקיסטנים בפיגוע טרור ואלימות אסלאמית. בחודש ינואר 2010 נהרגו 267 פקיסטנים מפיגועי טרור אלימות אסלאמית. ההתקפות האחרונות שהיו בפקיסטן מערערות את הטענה של בכירים פקיסטנים כי כוחות-הביטחון הצליחו לשבור את ארגון הטליבאן הפקיסטני. השלב הבא של פעילי הטליבאן בפקיסטן יהיה לתקוף מתקנים צבאיים בהם קיימת נוכחות אמריקאית ואת בסיסי ה-CIA הנמצאים באזור קראצ'י שהיא הבירה הכלכלית של פקיסטן.

אפגניסטן: 6 אזרחים אפגנים נהרגו ב-13 במרס 2010 מפיצוץ של מטען-צד דרומית למחוז אורזוגאן שבאפגניסטן. בחודש ינואר 2010 נהרגו באפגניסטן 185 בני-אדם בפיגועי טרור. בחודש פברואר 2010 נהרגו באפגניסטן 320 בני-אדם בפיגועי טרור. עשרות אזרחים נוספים נהרגו בסדרה של חיסולים-ממוקדים הנעשים בידי הכוחות האמריקאים המוצבים באפגניסטן. לאט לאט מתרחבת התפיסה בארה"ב שברק חוסיין אובמה הוא פושע מלחמה.

אפגניסטן: 4 פיצוצים עזים הרעידו את העיר קנדהאר שבאפגניסטן ב-13 במרס 2010. בפיצוצים נהרגו לפחות 30 בני-אדם ועוד כ-60 בני-אדם נוספים נפצעו. מטרת הפעולה הייתה לשחרר את אסירי הטליבאן הכלואים בקנדהאר. מזה זמן רב, הצבא האמריקאי מתכנן מבצע צבאי נרחב כי להחזיר את השליטה על העיר לידי השלטון המרכזי של הנשיא קרזאי.

עיראק: 3 אנשים נהרגו בפיגוע התאבדות בעיר מוסול ב-13 במרס 2010. בפיגוע נפצעו לפחות 15 בני-אדם נוספים. בפיגוע אחר שהתרחש בבגדאד נפצעו 10 בני-אדם. עוד עשרות אירועי טרור התרחשו בעיראק ביממה האחרונה, אולם לא נמסר המספר המדויק של הנפגעים בתקריות הללו.

סומליה: דוברים אמריקאים מציינים כי אין להם עניין להפוך את המלחמה בסומליה ל"מלחמה אמריקאית". למרות ההכחשות, האמריקאים מעורבים במלחמה בסומליה כפי שהם מעורבים במלחמה בתימן. בשלושת הימים האחרונים נהרגו בעיר מוגדישו לפחות 80 בני-אדם ועוד כ-150 נוספים נפצעו. ארה"ב תגיש סיוע צבאי צמוד של מזלט"ים ושל כוחות מיוחדים שיפעלו בסומליה לצד כוחות הממשלה.

סודאן: עשרות אירועי טרור אלימות אסלאמית התרחשו ביממה האחרונה בסודאן. עד כה לא נמסר המספר המדויק של הנפגעים בכל התקריות הללו.

מצרים: עימותים בין מוסלמים לנוצרים שהתרחשו ב-13 במרס 2010, גרמו לפציעתם של 24 אנשים.

סמים-ארה"ב-רוסיה-אפגניסטן: מתיחות נוספת בין רוסיה לארה"ב על רקע סירובה של ארה"ב לשתף פעולה עם רוסיה בעניין משלוחי סמים מאפגניסטן לרוסיה. רוסיה טוענת (ובצדק) שבעקבות הפלישה האמריקאית לאפגניסטן חלה עליה בייצור הסמים באפגניסטן ובזרימה מסיבית של סמים לתוככי רוסיה. מקורות ברוסיה מסרו שהם ביקשו לשתף-פעולה עם הכוחות האמריקאים בעניין הזה, אולם עד כה ארה"ב סירבה לבקשות. לצורך כתיבת מאמר בנושא זה שוחחתי טלפונית עם סגן הנספח הצבאי של רוסיה בישראל לפני כשבועיים. בהתאם לבקשתו של סגן הנספח הצבאי, שלחתי בדואר-אלקטרוני את רשימת השאלות שלי בעניין, אולם טרם התקבלה תשובה. מבירור עם מקורות נוספים עולה התמונה הבאה: ברוסיה מתים מידי שנה כ-30,000 בני-אדם בגלל התמכרות לסמים. ברוסיה יש כ-5 מיליון מכורים לסמים. אפגניסטן נהפכה בחסות אמריקאית ליצרנית ההרואין הגדולה בעולם עם מחזור כספי העומד על 3 מיליארד דולר לשנה. מאז שברק חוסיין אובמה החל את כהונתו בבית-הלבן בינואר 2009, קוצץ התקציב שיועד להילחם ביצרני ההרואין באפגניסטן. לנוכח פני הדברים, עולה סברה כי ארה"ב אינה מעוניינת לשתף-פעולה עם רוסיה כחלק ממדיניות החוץ האמריקאית של הממשל הנוכחי, וכן ארה"ב משערת שאם לא יתאפשר לאפגנים לעסוק בגידול סמים, הם יצטרפו לארגון הטליבאן בגלל האופציות הכלכליות המוגבלות שיש באפגניסטן. בשנה האחרונה ארה"ב יצרה מתיחות מיותרת עם רוסיה וסין גם על רקע הסיוע הצבאי המסיבי שארה"ב מעניקה להודו ומדיניותה של ארה"ב בקווקז. כשמשקללים את כל הנתונים האלה יחדיו, ניתן להבין את הרקע לסירובן של סין ורוסיה להטיל סנקציות נוקשות יותר על איראן. סמים ונשק הם הכוחות הגדולים המניעים את הפוליטיקה הבינלאומית באסיה. צחוק הגורל הוא, שכיום ארה"ב נלחמת בכוחות שהיא סייעה להם בזמן הנוכחות הסובייטית באפגניסטן בשנות ה-80 של המאה הקודמת.
--
מאת: ד"ר יוחאי סלע

No comments: