Wednesday, March 10, 2010

50 הרוגים בסודאן בעימותים רצחניים ברחבי-המדינה; 3 אנשים נרצחו בפקיסטן; שיתוף פעולה מפוקפק בין ארה"ב לתימן;

אפגניסטן: עוד בדיחה אמריקאית: הצבא האמריקאי טוען ללא הרף שהוא פועל בעיר מרג'ה באפגניסטן במסגרת המבצע הצבאי הנרחב שהחל ב-13 פברואר 2010. למעשה אי-אפשר לכנות את מארג'ה כ"עיר" או אפילו כ"עיירה". כל אזור מארג'ה הוא אזור כפרי נרחב בגודל של 180 ק"מ מרובע שיש בו לכול היותר 100,000 תושבים. במרכז מרג'ה יש אזור מסחרי פשוט של כמה בתים ומסגדים. האזור מתבסס בעיקר על מסחר בסמים. אין אף ארגון תקשורתי אחד שניסה לברר לאשורו מה עומד מאחורי המושג "העיר מרג'ה" שהופיעו בדיווחי החדשות בעקבות המבצע הצבאי האמריקאי. כמו כן, אף ארגון תקשורתי לא בדק לאושרו מה עומד מאחורי ההודעה האמריקאית המדברת על כך ש"הצבא האמריקאי שולט בעיר מרג'ה". שימו לב לתיאור שהופיע בעיתון הארץ ב-14 בפברואר 2010 על המבצע האמריקאי: "מבצע "ביחד" שיצא אתמול לדרך עם כ-15 אלף חיילים מערביים ואפגנים הוא לפיכך מבחן ראשון לאסטרטגיה המדינית והצבאית החדשה. הוא נועד "לטהר" את העיר מרג'ה, אחת הערים הגדולות במחוז הלמנד, מחמושים טליבאניים, לחסל את ייצור האופיום שמממן את פעילותם ולהעביר את השליטה באופן הדרגתי לכוחות האפגניים".

אפגניסטן: 3 אנשים נהרגו ממטען-צד בדרום אפגניסטן ליד הגבול הפקיסטני ב-9 במרס 2010. שניים מההרוגים הם אנשי משמר-הגבול האפגני שנסעו במכוניתם שנפגעה קשות כתוצאה מהפיצוץ.

עיראק: שני חיילים אמריקאים נהרגו בעיראק בתאונת דרכים. מאז 2003 נהרגו בעיראק 4,381 חיילים אמריקאים - רובם נהרגו בעת לחימה ובאירועי טרור נגד הכוחות האמריקאים המוצבים בעיראק.

איראן-אפגניסטן: נשיא איראן יערוך ביקור מדיני באפגניסטן ב-10 במרס 2010. ממשלת ארה"ב מאשימה את המשטר האיראני בתמיכה בארגון הטליבאן, וכן שאיראן משחקת "משחק כפול" הן כלפי ממשלת אפגניסטן והן כלפי ארגון הטליבאן.

פקיסטן: 3 אנשים נרצחו בידי חמוש לא מזוהה בעיר לאהור שבפקיסטן. האירוע התרחש ב-9 במרס 2010. ב-8 במרס 2010 התפוצצה מכונית-תופת בלאהור שגרמה לרציחתם של 13 בני-אדם ולעשרות נפגעים נוספים.

תימן-ארה"ב: ארגוני זכויות אדם קוראים לתימן ולארה"ב להקפיד על שמירת חייהם של חפים-מפשע בעת התקפות אוויריות על בסיסי מחבלים. למרות הכחשותיה של ארה"ב, הצבא האמריקאי מפעיל מערך של שלם מזלט"ים המבצעים חיסולים-ממוקדים בשם ממשלת תימן. בדצמבר 2009 נהרגו 42 אזרחים תימנים בחיסול-ממוקד אחד. גורמי טרור בתימן הזהירו שהם יגיבו להתקפות הללו - והם אכן יגיבו. ככול היודע, מאות אזרחים תימנים נהרגו בחיסולים-ממוקדים שנעשו בשיתוף פעולה אם ה-CIA. המידע המועבר לגורמי הערכה ב-CIA מבוסס בעיקר על סייענים תימנים הנמצאים באזור. תמונת המודיעין השגויה שעל פיה מבצעים את החיסולים-הממוקדים גורמת להרג רב ומיותר של חפים-מפשע. ניסיון הפיגוע שהיה במטוס אמריקאי בדצמבר 2009 מעל לעיר דטרויט, נעשה בעקבות שני חיסולים-ממוקדים שגרמו למות של עשרות אנשים חפים-מפשע.

סודאן: עשרות הורגים בחבל דארפור במהלך קרבות שנערכו באזור ג'בל מארא בין כוחות הממשלה לבין מורדים מקומיים. שני הצדדים טוענים שהם הצליחו להשתלט על האזור כולו. רק לפני ימים אחדים הודיע נשיא תימן כי המלחמה בדארפור הסתיימה. אולם מאז ההכרזה הנשיאותית נהרגו לפחות 500 אנשים באזור דארפור בלבד.

סודאן: 18 בני-אדם נהרגו במחוז אקובו בסודאן בעקבות עימותים מקומיים ב-9 במרס 2010. המחוז סובל במשך שנים מעימותים מקומיים שגרמו לרציחתם של מאות אנשים רק בנשים האחרונות.

ניגריה: עדויות קשות מאוד מגיעות מהעיר ג'וס שבניגריה. במהלך יומיים נרצחו מאות בני-אדם בעת התקפה רצחנית של מוסלמים על נוצרים המתגוררים באזור. מאות נשים נאנסו ונרצחו בעזרת מצ'טות. ילדים נזרקו לבארות מים, ומאות בתים עלו באש בידי הברברים המוסלמים. בחודש ינואר 2010, מוסלמים העלו כנסייה נוצרית על יושביה, ולאחר שנודע המקרה פרצו מהומות דמים שבמהלכם נרצחו לפחות 1,000 תושבים מקומיים - נוצרים ומוסלמים כאחד. בעיתון הארץ היה דיווח קצר מאוד על הטבח בעמוד 6 ב-9 במרס 2010.

אסלאם-רוסיה: כוחות הביטחון של רוסיה מסרו ב-8 במרס 2010 כי הם הצליחו להרוג את "בן לאדן" שלהם ששמו האסאלמי הוא שייח' סייד בוריאצקי. האיש התאסלם. שמו האמיתי היה אלכסנדר טיחומירוב. הוא הקים ארגון טרור אסלאמי שהיה אחראי לפיצוץ מטען חבלה שהופעל על רכבת רוסית. בפיגוע נהרגו לפחות 29 בני-אדם. עוד מסרו כוחות הביטחון של רוסיה כי במהלך הפעולות האחרונות נגד פעילי טרור אסלאמי, נהרגו לפחות 9 טרוריסטים ועוד 15 נתפסו בעודם בחיים.

ארה"ב-קירגיסטן: ארה"ב החליטה לסייע לקירגיסטן להקים מרכז אימונים מיוחד למלחמה בטרור. הקמת מרכז ההדרכה בסיוע צבאי אמריקאי מטריד את רוסיה. ארה"ב הבטיחה להרחיב את השקעותיה בקירגיסטן לאור ההחלטה הזו. מנגד, רוסיה הבטיחה בעבר סיוע נרחב לקירגיסטן במגוון רחב של תחומים.
==
מאת: ד"ר יוחאי סלע

No comments: