Tuesday, November 29, 2011

23 הרוגים בפקיסטן; 25 הרוגים בניגריה; 19 הרוגים בעיראק; 11 הרוגים בסוריה; 10 הרוגים בתימן; 6 הרוגים בסומליה; 3 כורדים נהרגו בטורקיה; 15 סורים המתגוררים בלבנון נחטפו בידי חיזבאללה בהוראת סוריה; בחירות במצרים; הנשיא שמעון פרס נפגש עם מלך ירדן; שירותי הביטחון של טוניסיה תפסו 7 פעילי טרור לובים; רוסיה שלחה אוניות מלחמה לעגון בחופי סוריה; האו"ם קבע שהמשטר הסורי מבצע פשעים נגד האנושות; שוב פיצוץ באיראן; 4 קטיושות נורו לעבר הצפון;
==
סוריה – מלחמת-אזרחים; מקורות רשמיים בסוריה מסרו ב-28 בנובמבר 2011 על הריגתם של 11 "חמושים מסוכנים" בידי שירותי-הביטחון של סוריה במהלך מצוד שנערך אחרי חוליות טרור ועריקים שפגעו באנשי כוחות-הביטחון הנאמנים למשטר. גורם רשמי בסוריה מסר כי מרבית ההרוגים היו בעיר חומס. מקורות תקשורתיים רשמיים בסוריה מסרו ב-28 בנובמבר 2011 על הפגנת תמיכה במשטר של אלפי בני-אדם שנערכה בדמשק במחאה על החלטת הליגה-הערבית להטיל סנקציות על סוריה בשל האלימות של המשטר כלפי התקוממות העממית שפרצה ב-15 במרס 2011. דוברים לא רשמיים בעדה העלווית מסרו כי בשל המצב החדש סביר להניח שימיו של בשאר אל-אסד בשלטון ספורים מאוד, והכי מתחוור לרבים ממקורביו שהנשיא הנוכחי אכן מהווה בעיה רצינית המונעת יוזמה פוליטית שתתבטא בהחלת רפורמה מקיפה בהנהגה המדינית ובחברה כולה. גורמים בליגה-הערבית הביעו את חששם מהשתלטות טורקית על המדיניות הכלל-ערבית לאור השתתפותה הפעילה של טורקיה בדיוני הליגה-הערבית שהביאו להטלת סנקציות על סוריה. מדינות מתונות בליגה-הערבית חוששות מכוחה העולה של טורקיה והן מצפות שמצרים תתגבר על המשבר הנוכחי כי ליצור איזון בינלאומי במזרח-התיכון לאור שאיפותיה של טורקיה. סוריה מתכננת להפעיל מחדש את חברי המחתרת הכורדית – ה-PKK – הפועלת נגד המשטר הטורקי במזרח טורקיה. למעשה, הכוונת הצבאית הסורית היא לפתוח את הגבול בין סוריה לטורקיה למעבר של פעילי המחתרת ואף להעניק להם סיוע לוגיסטי כפי שסוריה מעניקה לחיזבאללה בלבנון. אנשי אופוזיציה סורים בכירים הנמצאים בטורקיה ניהלו בימים האחרונים מגעים מדיניים עם המורדים בלוב כדי לקבל מהם הכרה מדינית וסיוע לוגיסטי להפלת המשטר העלווי של משפחת אסד. מקורות תקשורתיים בלבנון מסרו ב-28 בנובמבר 2011 על הפגנת מחאה נגד המשטר הסורי שנערכה בלבנון בהשתתפותם של אלפים. אנשי אופוזיציה סורים היושבים בקפריסין ובטורקיה מסרו כי במהלך היממה האחרונה נרשמו עימותים רבים בין אנשי כוחות-הביטחון לבין מפגינים בחומס, אל-חמה, דיר אל-זור, דרעא וצפון סוריה. מקור לבנוני מסר שארגון חיזבאללה חטף לפחות 15 סורים המתגוררים בלבנון על-פי הוראה מפורשת של סוריה משום שהם מהווים איום אופוזיציוני על המשטר. על-פי הערכות אחדות, כולם הועברו לסוריה ונמסרו לשירותי-הביטחון של המשטר. ועדת חקירה מיוחדת של האו"ם פרסמה דו"ח חמור בו נאמר במפורש שהמשטר הסורי ביצע "פשעים נגד האנושות" הכוללים רצח של מאות ילדים, רצח מתוכנן, אונס ועינויים שיטתיים של מתנגדי המשטר. הדו"ח קבע שלפחות 256 ילדים נהרגו בידי כוחות-הביטחון מאז ה-15 במרס 2011. כפי שמסרנו כאן פעמים רבות, המשטר וכוחות "השביחה" הנאמנים למשטר מבצעים אונס שיטתי של נשים בכול רחבי סוריה. אנשי מודיעין סורים ערקו לעיראק ולטורקיה.
--
מצרים - בחירות: בחירות לפרלמנט המצרי נערכו ב-28 בנובמבר 2011 בהשתתפותם של מיליוני מצביעים בכל רחבי מצרים. מקורות תקשורתיים זרים ציינו שהתרחשו עימותים רבים בין קבוצות מצביעים. גורמים בעדה הקופטית הביעו את חששם לפגיעה נוספת במעמדם לאחר הבחירות. בסך הכל הבחירות נערכו בשקט ללא אירועים מיוחדים.
--
פקיסטן – טרור אתני: מקורות תקשורתיים בפקיסטן מסרו ב-28 בנובמבר 2011 על הריגתם של 2 בני-אדם בעימותים שפרצו בעיר קראצ'י בין שתי מיליציות מקומיות הפועלות על בסיס אתני ועידודו הנמרץ של ארגון הטליבאן. מאז תחילת שנת 2011 נהרגו בעיר קראצ'י מאות בני-אדם. כמו כן נמסר ממקורות צבאיים בפקיסטן על הריגתם של 21 פעילי טרור מוסלמים מארגון הטליבאן הפועלים בצפון-מערב המדינה בעקבות פעילות צבאית יזומה שנערכה באזור.
--
עיראק – טרור: מקורות תקשורתיים בעיראק מסרו ב-28 בנובמבר 2011 על הריגתם של 19 בני-אדם ועל פציעתם של רבים נוספים מפיצוץ של מכונית-תופת שהופעלה ליד בית-כלא הנמצא באזור העיר בגדאד בידי פעילי טרור מוסלמים. זהו הפיגוע השלישי הקטלני בשבוע האחרון.
--
תימן - טרור: מקורות צבאיים ותקשורתיים בתימן מסרו ב-28 בנובמבר 2011 על הריגתם של 10 בני-אדם שתי תקריות אלימות שהתרחשו בצפון המדינה ובדרום המדינה. בין ההרוגים היו לפחות 4 פעילי טרור מוסלמים מארגון אל-קאעידה שנפגעו במהלך פעילות צבאית יזומה שנערכה בדרום המדינה. בצפון המדינה נהרגו לפחות עוד 6 בני-אדם בעימותים בין אנשי מיליציה שיעית לבין אנשי מיליציה סונית המקושרת לפעילי טרור מארגון אל-קאעידה. גורם לא רשמי בתימן מסר כי במהלך הימים האחרונים נהרגו לפחות 6 בני-אדם בעלי אזרחות זרה בעימותים בין שיעים לסונים בצפון תימן. דובר רשמי בתימן המקורב למיליציה השיעית מסר כי ישנה זליגה של פעילי טרור מוסלמים מארגון אל-קאעידה מסעודיה לתימן בידיעת השלטונות הסעודים המעודדים מלחמה נגד בני העדה השיעית המתגוררת בצפון-תימן.
--
סומליה – טרור: מקורות תקשורתיים בסומליה מסרו ב-28 בנובמבר 2011 על הריגתם של 6 בני-אדם ועל פציעתם של 7 נוספים מפיצוץ של מטען-חבלה שהופעל בידי פעילי טרור מוסלמים מארגון "אל-שבאב" הפועלים באזור העיר מוגדישו.
--
ניגריה – טרור אסלאמי: מקורות צבאיים בניגריה מסרו ב-28 בנובמבר 2011 על הריגתם של 25 בני-אדם בסדרה של פיגועים טרור ואלימות של מוסלמים כלפי נוצרים המתגוררים בעיר ג'וס. במהלך הדנה האחרונה נהרגו מאות בני-אדם בעימותים האלה שאת רובם ערכו פעילי טרור מוסלמים מארגון "בוקו חראם".
--
טורקיה – כורדים: מקורות צבאיים בטורקיה מסרו ב-28 בנובמבר 2011 על הריגתם של 3 חברי המחתרת הכורדית בהיתקלות עם אנשי כוחות הביטחון של טורקיה הפועלים במזרח המדינה.
--
איראן – אופוזיציה: מקורות תקשורתיים מסרו ב-28 בנובמבר 2011 על פיצוץ נוסף שהתרחש בעיר איספהאן במתקן הקשור לתוכנית הגרעין האיראנית.
--
מזרח-תיכון – חדשות נוספות: נשיא המדינה, שמעון פרס, נפגש בחשאי עם עבדאללה מלך ירדן ב-28 בנובמבר 2011 כדי לדון בקידום שיחות השלום בין ישראל לבין הרשות הפלסטינית; אזרחים מצרים המתגוררים בישראל הצביעו בשגרירות המצרית לבחירות המתקיימות במצרים – בישראל מתגוררים כ-5,600 בעלי אזרחות מצרית; ראש ממשלת ישראל מסר ב-28 בנובמבר 2011 כי מתקיימים מגעים לסיום המשבר עם טורקיה; ממשלת כווית התפטרה לנוכח האשמותיו של ראש-הממשלה על שחיתות של חלק מחבריה; גורמים בכירים בסוריה מסרו שהסנקציות שהוטלו על סוריה יפגעו בכלכלה הסורית; בפעם התשיעית אירעה חבלה בסיני בצינור המוביל גז לישראל; האופוזיציה בבחריין האשימה את שירותי-הביטחון במדינה על האלימות רבה המופגנת כלפיהם; המפלגה האסלאמית במרוקו מתכוננת למשול לאחר הניצחון בבחירות; שירותי הביטחון של טוניסיה עצרו 7 פעילי טרור מוסלמים מלוב; 5 פעילי אופוזיציה באיחוד האמירויות הערביות הושלכו לכלא באשמת ביזוי המדינה ומנהיגיה – יום לאחר הרשעתם הם קיבלו חנינה מנשיא האיחוד האמירויות הערביות ושוחררו לבתיהם; מקורות ביטחוניים מסרו ב-28 בנובמבר 2011 על אוניות מלחמה רוסיות שעגנו ליד חופשי סוריה במטרה למנוע מכוח מערבי להתערב בנעשה בסוריה לאור ההתקוממות נגד המשטר העלווי של בשאר אל-אסד; אבו מאזן הודיע שהבחירות לרשות הפלסטינית יערכו ב-4 מאי 2012; 4 קטיושות נורו לעבר ישראל מהגבול הלבנוני – נגרם נזק קל, צה"ל הגיב בירי פגזים לעבר מקורות הירי.
==
מאת: ד"ר יוחאי סלע


No comments: