Thursday, November 24, 2011

33 הרוגים בסוריה; 25 פעילי טרור מוסלמים נהרגו באפגניסטן; 13 הרוגים בתימן; 10 פעילי טרור מוסלמים נהרגו בפקיסטן; 7 הרוגים בחיסול-ממוקד אמריקאי בסומליה; 4 הרוגים נוספים בסומליה; 5 הרוגים במצרים; 3 שוטרים ו-2 אזרחים נהרגו בפקיסטן; חיל-האוויר הטורקי תקף בצפון-עיראק; פיצוץ במאגר נשק של חיזבאללה בדרום-לבנון; נשיא תימן, עלי עבדאללה סאלח, הודח מתפקידו;
==
סוריה – מלחמת-אזרחים: מקורות באופוזיציה הסורית מסרו ב-23 בנובמבר 2011 על הריגתם של 33 בני-אדם מירי של אנשי כוחות-הביטחון שפעלו נגד מפגינים שיצאו למחות בכל רחבי סוריה נגד המשטר העלווי של בשאר אל-אסד. מקורות נוספים ציינו שבין ההרוגים היו לפחות 5 ילדים. האירועים המרכזיים היו בעיר אל-חמה, חומס ודיר אל-זור. מקורות רשמיים בסוריה הביעו את מחאתם לנוכח ההחלטה של עצרת האו"ם שגינתה את המשטר הסורי בעקבות האירועים האלימים בהם היו מעורבים אנשי כוחות-הביטחון הנאמנים למשטר. מקורות רשמיים בסוריה מסרו ב-23 בנובמבר 2011 על הריגתם של לפחות 4 עריקים בהיתקלות עם כוחות צבא שפעלו נגד "גורמי טרור וחוליות חמושות". מפקדים בכירים בצבא הסורי נערכים לקראת עימות אזורי העלול להתלקח בימים הקרובים לנוכח ההחרפה באירועים האלימים במדינה. על-פי הערכות אחדות, ראשי השלטון הסורי המורכב מבני משפחת אסד, העבירו הנחיות ברורות לראשי הצבא לקראת עימות אפשרי בין סוריה לבין שכנותיה. סוריה שלחה כוחות צבא רעננים לאזור הגבול עם ירדן על-מנת להתמודד עם תופעת הברחת הנשק של האחים המוסלמים בירדן לאזור מחוז דרעא שבסוריה. מקורות צבאיים בנאט"ו מסרו כי צרפת שוקלת ליזום באופן מעשי את הקמתו של "מסדרון הומניטארי" בסוריה לנוכח האירועים האלימים מצד כוחות-הביטחון הנאמנים לנשיא בשאר אל-אסד. הצבא הסורי נערך בכוננות עליונה לקראת תקיפה של מדינה שכנה. נותק הקשר בין יחידות צבאיות קטנות הנמצאות ליד הגבול העיראקי – סביר להניח כי רבים מהחיילים ערקו או ברחו לעיראק. המחתרת הכורדית בצפון עיראק נערכת לקליטת פליטים כורדים מסוריה אם המשטר הסורי יגביר את התקפותיו על בני-העדה הנמצאים בסוריה. הצבא העיראקי נערך בכוחות מיוחדים ליד הגבול הסורי בנקודות חיכוך אסטרטגיות. ארה"ב מאיצה באזרחיה לעזוב את סוריה בהקדם.
--
מצרים – מלחמת-אזרחים: מקורות תקשורתיים במצרים מסרו ב-23 בנובמבר 2011 על הריגתם של 5 בני-אדם מירי של אנשי כוחות-הביטחון שפעלו נגד מהפגנות המחאה הנערכות במצרים נגד המועצה הצבאית העליונה בראשותו של טנטאווי. כמו כן נמסר על הריגתם של 2 שוטרים מצרים בהיתקלות עם מבריחי סמים בסיני.
--
אפגניסטן – טרור – טליבאן: מקורות צבאיים באפגניסטן מסרו ב-23 בנובמבר 2011 על הריגתם של 25 פעילי טרור מוסלמים מארגון הטליבאן במהלך פעילות צבאית יזומה שנערכה ביממה האחרונה בידי הצבא האפגני ובשיתוף של כוחות נאט"ו. כמו כן נמסר על הריגתם של 3 אנשי סיוע האחראים לפירוק מוקשים בידי פעילי טרור מוסלמים מארגון הטליבאן הפועלים במחוז קאפיסה.
--
פקיסטן – טרור – טליבאן: מקורות צבאיים בפקיסטן מסרו ב-23 בנובמבר 2011 על הריגתם של 3 שוטרים ו-2 אזרחים מפיצוץ של מטען-חבלה שהופעל ליד תחנת משטרה בידי פעילי טרור מוסלמים מארגון הטליבאן הפועלים בצפון-מערב פקיסטן. כמו כן נמסר על הריגתם של 10 פעילי טרור מוסלמים מארגון הטליבאן במהלך היתקלות עם כוחות הצבא הפקיסטני שפעל באזור מחוז אורקזאי.
--
עיראק – טרור: מקורות צבאיים בעיראק מסרו ב-23 בנובמבר 2011 על הריגתו של אדם אחד מירי של פעילי טרור מוסלמים הפועלים באזור העיר סמארה. במהלך היממה האחרונה היו אירועים רבים בהם ניסו פעילי טרור מוסלמים לפגוע באנשי כוחות-הביטחון של עיראק.
--
תימן – טרור: מקורות צבאיים ותקשורתיים בתימן מסרו ב-23 בנובמבר 2011 על הריגתם של 13 פעילי טרור מוסלמים מארגון אל-קאעידה בפעילות צבאית יזומה שנערכה בידי הצבא התימני שפעל באזור מחוז אביאן. עדה כה נמסר על הריגתם של 19 פעילי טרור מוסלמים מארגון אל-קאעידה. מידע נוסף: מקורות צבאיים בתימן מסרו ב-22 בנובמבר 2011 על הריגתם של 6 פעילי טרור מוסלמים מארגון אל-קאעידה בפעילות צבאית יזומה שנערכה נגד פעילי הארגון הפועלים בדרום תימן.
--
תימן – הדחתו של הנשיא עלי עבדאללה סאלח: מקורות רשמיים בתימן מסרו ב-22 בנובמבר 2011 על הסכם שנחתם בסעודיה בנוגע לפרישתו של עלי עבדאללה סאלח מכס הנשיאות לאחר 33 שנות שלטון. בתוך 30 יום יעביר סאלח את סמכויותיו לסגנו. בחירות לנשיאות יערכו בתוך 90 יום, והוחלט על הקמתה של ממשלה זמנית למשך שנתיים. בתמורה להדחתו של סאלח, הוא לא יעמוד לדין בגין מעשיו בתימן. כמו כן הוחלט שאף אחד ממקורביו לא יעמוד לדין בשל האירועים של השנה האחרונה. במהלך החודשים האחרונים הופעלו על סאלח לחצים מצד ארה"ב וסעודיה לפרוש מתפקידו בהסכמה. במהלך ההתקוממות העממית נגד סאלח נהרגו יותר מ-1,000 בני-אדם – רק חלק קטן מהידיעות בעניין הובא לידיעת התקשורת הבינלאומית. סאלח היה בעל-ברית חשוב לארה"ב במלחמתה נגד ארגון אל-קאעידה. כל אזור דרום תימן נשלט בידי פעלי טרור מוסלמים מארגון אל-קאעידה. בצפון תימן שולטים פעילי טרור מוסלמים-שיעים מארגון אל-חוט'יין. בשנת 2009 נערך מבצע צבאי נגד הארגון בסיועה של סעודיה – במהלך המבצע נהרגו לפחות 3,000 בני-אדם. תימן סובלת מפיצול עדתי ושבטי העלול לפרק את המדינה לשתי מדינות נפרדות בדומה לסודאן ועיראק. בתימן קיימת נוכחות איראנית משמעותית מאוד. תימן היא אחת מהמדינות העניות בעולם, "בזכותו" של עלי עבדאללה סאלח. למרות המצב הכלכלי במדינה, משפחתו של סאלח נחשבת לאחת מהמשפחות העשירות בעולם-הערבי. במהלך שנות שלטונו, סאלח מינה את בני-משפחתו לתפקידים הבכירים ביותר במדינה בתחום הפוליטי, הצבאי והכלכלי.
--
סומליה – טרור: מקורות תקשורתיים בסומליה מסרו ב-23 בנובמבר 2011 על הריגתם של 4 בני-אדם בדרום סומליה בהתקפות של פעילי טרור מוסלמים מארגון "אל-שבאב" המזוהה עם ארגון אל-קאעידה.
--
סומליה – חיסולים-ממוקדים אמריקאים: מקורות תקשורתיים בסומליה מסרו ב-23 בנובמבר 2011 על הריגתם של 7 פעילי טרור מוסלמים מארגון "אל-שבאב" בחיסול-ממוקד אמריקאי שנערך בדרום סומליה.
--
טורקיה – כורדים: מקורות צבאיים בטורקיה מסרו ב-23 בנובמבר 2011 כי בעקבות הריגתו של חייל מירי של חברי המחתרת הכורדית ב-22 בנובמבר 2011, חיל-האוויר הטורקי תקף בסיסים של המחתרת הכורדית הנמצאים בצפון-עיראק. לא נמסר על מספרם המדויק של הנפגעים. מידע נוסף: מקורות תקשורתיים בטורקיה מסרו ב-22 בנובמבר 2011 על הריגתו של חייל אחד מירי של חברי המחתרת הכורדית הפועלת במזרח המדינה.
--
לבנון – טרור: מקורות תקשורתיים בלבנון מסרו ב-23 בנובמבר 2011 על פיצוץ עז שהתרחש במאגר של נשק ומתחמושת של חיזבאללה הנמצא בדרום לבנון באזור בו אסור לארגון להחזיק במאגרי נשק. מקורות צבאיים בלבנון מסרו כי הפיצוץ אירע בשל תקלה ולא בגלל חבלה מכוונת. לפני ימים אחדים נודע על נפילתו של מזל"ט ישראלי בלבנון, ועם זאת אין קשר בין שני האירועים הללו. נציג של חיזבאללה בפרלמנט הלבנוני מסר כי את החקירה יערכו שירותי הביטחון הרשמיים של לבנון. מאז שהחלה ההתקוממות העממית בסוריה ב-15 בנובמבר 2011, חיזבאללה עושה מאמץ ניכר להעביר נשק מתוחכם בכמויות גדולות לאזור דרום-לבנון ולאזור הבקעה הלבנוני על-מנת שישמשו את הארגון ביום של פקודה - אם האירועים בסוריה ייצאו מכלל שליטה ואם תיערך התקפה צבאית על איראן. לשם כך, ראשי הארגון הכשירו מאות מקומות מסתור שחלקן מקושרות בתעלות תת קרקעיות על-מנת לאגור נשק ותחמושת לקראת העימותים העלולים לפרוץ בתוך לבנון ומחוצה לה. בימים אלה לבנון מוצפת ביועצים איראנים שתפקידם לסייע לחיזבאללה להפעיל מערכות נשק מתוחכמות הכוללות מערכות הגנה, קשר, וציוד שיבוש ומעקב מתוצרת מערבית שנרכשה במימון איראני. המשטר האיראני מטפל בחיזבאללה באופן פרטני לאור ההתפתחויות השליליות הקשורות לסוריה ולתנועת החמאס בעזה.
==
מאת: ד"ר יוחאי סלע




No comments: